Nästa artikel
Rosttest: Toyota Auris (2013)
Rost

Rosttest: Toyota Auris (2013)

Publicerad 26 juni 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Precis som konkurrenterna har Toyota Auris en kaross helt i stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är dåligt tätade i hörnen och under tröskellådorna finns plastlister som kan samla på sig fukt och smuts. Något som på sikt kan leda till rostproblem.

Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och innanför dessa är alla skarvar otätade. Det gäller även skarvarna på de delar av underredet som inte täcks av sköldarna. Där är dessutom slitskyddet bristfälligt. Någon invändig behandling i balkarna under bilen finns inte heller.

På pluskontot noteras i första hand bra skärmkanter bak och att dörrar, huv och baklucka har en invändig vaxbehandling.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.


Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris 1.8 Hybrid
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.