Nästa artikel
Rosttest: Toyota Auris 1.8 HSD (2010)
Rost

Rosttest: Toyota Auris 1.8 HSD (2010)

Publicerad 22 november 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Toyota Auris har brister i sitt rostskydd som inte åtgärdats trots att den genomgått en ansiktslyftning sedan vi senast tittade på modellen år 2007. Behandlingen i motorhuv, dörrar och baklucka har blivit bättre.

Å andra sidan har det lilla slitskydd som tidigare sprutats på bottenplattan, nu försvunnit helt. Liksom tidigare saknas behandling i balkar och hålrum och många karosskarvar har lämnats helt utan tätning.

Stänklappar saknas vilket ger grussprut från hjulen fritt tillträde till karossen. Det är extra kritiskt vid främre delen av tröskellådorna som sticker fram en smula och ligger mitt i sprutets väg.

– Här finns det risk för lackskador redan inom några år, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

I de bakre hjulhusen sitter innerskärmar i ett filtliknande material som riskerar att dra till sig fukt. Bensintanken är i plast.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris 1.8 HSD
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.