Nästa artikel
Rosttest: Suzuki Wagon R+ 1,3 GL (2000)
Rost

Rosttest: Suzuki Wagon R+ 1,3 GL (2000)

Publicerad 24 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Suzuki lämnar 12 års rostskyddsgaranti och 97 procent av karossplåtarna uppges vara dubbelsidigt varmförzinkade. Hur tjockt galvlagret är finns dock ingen information om. I Vi Bilägare nummer 11/2000 testades och jämfördes Suzuki Wagon R+ 1,3 GL och Opel Agila 1,2 16V Comfort.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Suzuki lämnar 12 års rostskyddsgaranti och 97 procent av karossplåtarna uppges vara dubbelsidigt varmförzinkade. Hur tjockt galvlagret är finns dock ingen information om. I Vi Bilägare nummer 11/2000 testades och jämfördes Suzuki Wagon R+ 1,3 GL och Opel Agila 1,2 16V Comfort.

Suzuki fick där ett lägre betyg eftersom den är betydligt sämre vaxbehandlad än Opel inuti balkar och sparklådor, samt att slitskyddet under bilen är mindre välgjort. Gemensamt för bägge bilarna är dock att det finns flera rostfällor på dem. Skärmkanterna bak är av dålig konstruktion och fjäderbenens övre infästning fram är ett annat känsligt ställe.

Negativt är också att båda bilarna har bensintankar i plåt. De saknar också helt innerskärmar bak och de främre innerskärmarna är inte heltäckande.
I protokollet noterades att Suzukin är bättre rostskyddsbehandlad än Opel på två punkter: i de bakre skärmkanterna och i bakluckans nederkant.
Men det räcker inte för att få godkänt av Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.