Nästa artikel
Rosttest: Suzuki Swift (2014)
Rost

Rosttest: Suzuki Swift (2014)

Publicerad 28 mars 2014 (uppdaterad 28 november 2016)

 

Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade i mest utsatta fogen, men tyvärr inte med ett jämnt täckande skikt. Dessutom är tätningar av dessa delars plåtskarvar bristfällig i hörnen.

Bakskärmen har en smutssamlande hylla. Swift har skyddande innerskärmar, men de täcker inte skärmkanten baktill där det finns risk för blästringsskador framgent. Det finns också en otätad skarv fjäderbenshusen fram.

Underredsbehandlingen är endast delvis täckande (bilden). Invändig behandling av balkar och hålrum saknas. Bränsletank är av plast men påfyllningsröret är av plåt. Dörrtröskelns plastlist skyddar skarven men samlar också fukt och smuts.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.