Bild
Nästa artikel

Rosttest: Suzuki Swift (2012)

Rost

Även Suzuki har en kaross helt i stålplåt. Invändig behandling finns i dörrar och huv, men den är tveksamt utförd och gör därför ingen större nytta. Limningen av plåtskarvarna i huv, dörrar och baklucka har också brister. Roboten har missat de viktigaste ställena, det vill säga hörnen.

Balkarna under bilen saknar helt invändig behandling och underredets slitskydd är bara delvis täckande. Hela bakvagnen är oskyddad och där finns dessutom flera otätade skarvar. Minus blir det även för att bränsle-påfyllningsröret är i plåt och att stänklappar saknas.

Det finns också blästringsrisk i framkant på bakskärmarna och dörrtrösklarnas underkant täcks av en smutsamlande plastlist.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki Swift.

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.