Bild
Nästa artikel
Subaru XV.

Rosttest: Subaru XV (2018)

Rost

Plastlister som täcker skärmkanter och trösklar kan göra att det samlas fukt och smuts och bildas rost. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Nya XV har grundkaross, dörrar och baklucka av stålplåt. Motorhuven är av aluminium. Dörrar och baklucka har bra tätningar av skarvar men det saknas invändig behandling i såväl dörrar som baklucka. Plastlister täcker skärmkanter och trösklar, därmed risk för smuts- och fuktsamling som kan leda till rost. Stänklappar saknas, men det finns ingen blästringsrisk längs karossidorna.

Underredet täcks av stora plastskivor, tanken av plast hålls med stålband. Skärmkanterna bak samlar inte smuts. Filtinnerskärmar bak, av plast fram. De flesta skarvar under bilen är tätade men slitskyddet är dåligt. Balkarna är knappt alls behandlade inuti.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-04-06 16:29

Återigen mobbing av japanska bilar. Subaru rostar inte öht! Man sitter instängd i sin kammare och kastar pil som i detta fall blev en tvåa i rostbetyg. Bilar i verklig trafik tittar man ej på... Om man hade verkligheten i ryggen skulle Toyota och Subaru få högsta möjliga rostbetyg medan tex VW skulle hamna i botten och inte tvärt om som man idag betygsätter bilarna dvs Subaru / Toyota får låga betyg och VW får höga betyg. NÄR ska ViB sätta rättvisande betyg?

#2
2018-04-06 18:25

@Stoor
Det stämmer nog tyvärr inte riktigt v g Subaru. Satt häromveckan och roade mig med att leta efter gamla japaner på blocket. Subaru och Mitsubishi fanns inte en enda årsmodell före -90. Toyota och Mazda finns många fler, de är de som verkar överleva i något större antal. Visst, ingen vetenskaplig undersökning direkt, men nån slags hint kanske. Men nyare Subaru kan ju va bättre förstås. Men håller med om att rostskyddsmetoders bedömningar inte alltid stämmer med egen erfarenhet.

#3
2018-04-06 22:33

Har väl sålts betydligt fler Toyota och Mazda än Subaru i Sverige genom åren? Det är nog förklaringen att det finns beydligt fler kvar.

#4
2018-04-07 07:19

Jovisst, det påverkar givetvis. Men att det inte finns en enda Mitsubishi före -90? Mitsubishi har väl ändå sålts några stycken redan då? Honda finns några stycken, de har ju aldrig heller vart några storsäljare i Sverige. Men om man tänker vad man ser i trafik då. Mazda o Toyota ser man ju riktigt gamla. T ex Mazda 626 av den "snyggare" kilformade årsmodellen som kom -88 ser man lite då o då, en del ser fortfarande helt rostfria ut. Jag kan inte påminna mig att jag sett nån Mitsubishi Galant pre -90 eller nån Subaru överhuvudtaget av de årsmodellerna på minst 10 år i trafik.

#5
2018-04-08 03:55

@Raywave: Subaru fanns överhuvudtaget inte på den svenska marknaden före 1990-talet. Legacy kom 1989 och först då började Subaru vara intressant i Sverige. Och visst hade ett flertal märken problem med rosten på 80 och början av 90 talet men idag är läget helt annat.

#6
2018-04-09 11:16

Lär av tyskarna. De kan det här med rostskydd..

#7
2018-04-10 10:34

HT19 Ironi är svår att få fram i text men jag förstod det ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.