Bild
Nästa artikel
Subaru Outback 2015.

Rosttest: Subaru Outback 2015

Rost

Gammaldags konstruktion av bakskärmar och många öppna skarvar under bilen ger dåligt rostskydd.

Kaross av stålplåt, utom motorhuven som är av aluminium – en nyhet i denna generations Outback. Bra limskarvar och luftig skärmkonstruktion.

Bakluckans insida och dörrarna har viss rostskyddsbehandling och innerskärmarna är av plast fram och bak. Bakskärmarnas kanter har gammaldags smutssamlande hylla, bränsletanken är av plåt och balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Slitskydd saknas undertill och på flera öppna ytor har endast grundfärg använts.

Täckkåporna under bilen har suttit på plats när visst ytskyddsmedel sprutats på – under kåporna finns bara grundfärg. Många öppna skarvar under bilen.
 
Rostskyddsgaranti:   12 år

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-05-12 14:41

Skrämmande! Varför gör Subaru bort sig såhär?

#2
2015-05-13 09:39

ViBilägare sätter betyg konstigt. Dessutom så har även min 2006 Outback aluminiumhuv.
Och ingen rost! (mer än yt-rost under då) Betydligt bättre än alla andra bilar jag ägt (BMW, Ford, Toyota).

Materialkvalitet, luftig konstruktion och skarvar betyder mer än eftersprutat klet enligt mig. Men tiden får utvisa hur det blir. Har köpt en ny 2015 Outback också.

Tips: Gör gärna uppföljning på era rosttester efter 5 och 10 år på modeller ni betygsatt och se hur de klarat sig. Vi ägare skulle vara mycket intresserade av ett snittbetyg baserat på ett urval av 5-10 åriga bilar också.

#3
2015-05-15 21:10

Jag har kört Subaru sedan 1988 och har hittills inte haft rostproblem i någon av bilarnas underrede. Däremot rostade de första bilarna i karossen men det är en annan sak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.