Bild
Nästa artikel

Rosttest: Subaru Legacy Arctica Kombi (2000)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Den första bilen vi visade upp hos vår rostskyddsexpert mådde inte bra. Det var så illa att till och med bränsletanken hade börjar rosta! På den andra bilen vi visade upp var det bättre. Den hade ett ordentligt slitskydd på underredet, dörrar och baklucka har behandlats med en tunn rostskyddande produkt efter att bilen kommit till Sverige. Bilen saknade innerskärmar bak och karossen har många skarvar som på sikt kan ge upphov till angrepp.

På skärmkanterna bak finns en gummilist monterad som binder fukt. Behandlingen inne i hålrum och balkar är inte heltäckande utan kan göras bättre.
International Motors ger alla Subaru sedan 1998 en extra behandling i svensk importhamn. Från september -99 har en ny anläggning i Trelleborg tagits i bruk. Ett hantverk, risk för ojämn kvalitet.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.