Bild
Nästa artikel

Rosttest: SUBARU Impreza 2,0 R (2007)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Både Subaru och Audi har karosser helt i plåt. Nya Impreza är modernare byggd än föregångaren, men jämfört med Audi är rostskyddet sämre.  Subaru har innerskärm och stänklapp fram, men den utrustningen saknas bak. Skärmkonstruktionen bak är inte heller optimal utan har smutssamlande yta och en delvis oskyddad skärmskarv.

Dörrar är bra tätade och behandlade inuti. Undertill finns ett slitskydd  på längsgående balkar, men vissa skarvar är ej skyddade genom limning och tanken är i plåt. Balkarna är behandlade men inte fullständigt. Sparklådans nedåtriktade skarv är inte tillräckligt skyddad. Betyget blir bättre än förra modellen, en stark 2:a.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.