Bild
Nästa artikel

Rosttest: Subaru Forester (2012)

Rost

Motorhuven och bakluckans skarvar har bra tätade skarvar. De är däremot inte behandlade inuti. Dörrarna har också bra skarvskydd med rejäl dränering. Och inuti dörrarna finns viss behandling men inte heltäckande.

Forester har plastinnerskärmar fram och bak. Bakskärmen har äldre konstruktion med oskyddad smutssamlande hylla. Bakdörren utgör en del av skärmen och ska täta mot karossen, vilket inte är så lyckat. Plasttejp skyddar mot stänk från framhjulet.

Undertill skyddar plastsköldar. Men under dem och på andra platser finns många öppna skarvar. Och yttre plastskydd samlar snarare smuts och väta i tröskelskarven. Plasttank.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Forester

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2012-11-27 17:45

Som dragbil blir den uppskattad, (2ton) som husvagnarna nu är de blir
tyngre och tyngre, med automatisk nivåreglering så man får se dom
ligga rakt i förhållade till bilen, och så backkameran så man kan se bakåt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.