Bild
Nästa artikel
SsangYong Tivoli.

Rosttest: SsangYong Tivoli (2017)

Rost

Slarv i hörnen och snål behandling av balkar. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

SsangYong har en kaross helt i stålplåt. Dörrarna är invändigt behandlade, men inte motorhuv och baklucka. Såväl huv, baklucka som dörrar har dessutom dåligt tätade hörn.

Tätningen av skarvarna under bilen är däremot bra, utom på en punkt. De nedåtvända skarvarna i tröskellådorna får betyget ”halvbra”. Underredet, som saknar täckande plastsköldar, har bara slitskydd på de mest utsatta ställena och balkarnas fläckvisa invändiga behandling är snålt tilltagen. Bakre skärmkanterna är bra konstruerade och bränsletank samt påfyllningsrör är av plast. Tröskellådor och bakskärmar har blästringsskydd.  

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-11-16 13:01

Rosten kommer att åka karusell på denna Tivolibilen

#2
2017-11-16 13:08

Tank av plast, se där! Det tar sig... Många asiater har ju fortfarande plåttank = problem i framtiden.

#3
2017-11-16 14:04

Kommer denna nedsablade Tivoli-bil att säljas här fortfarande om några år? Jag är skeptisk...

#4
2017-11-16 17:33

Detta kommer att bli en toppenbil att köpa begagnad för den som bara vill transportera sin kropp. Säkerligen bottenpris när den använts men med asiatiska ambitioner om att hålla ihop.

#5
2017-11-16 18:45

Du köper den ny i dag för runt 125000 kr. Tydligen rätt törstig, men kör man få mil och vill ha en rejäl bruksbil, så........

#6
2017-11-17 07:12

SsangYong känns som en bilproducent ingen behöver, deras bilar erbjuder inget speciellt alls.

#8
2017-11-20 11:38

"Slarv i hörnen", det straffar sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.