Bild
Nästa artikel

Rosttest: Smart Forfour

Rost

Smarts fyrsitsare har en del karossdelar av plast, det tillsammans med bra invändig behandling ger gott rostbetyg i Vi Bilägares test.

PDF ur Vi Bilägare 2016/03 Biltest: Opel Karl, Smart Fourfour, Toyota Aygo

Smart Forfour, Opel Karl och Toyota Aygo är gjorda för trånga gator och tät trafik. Visst, de klarar lite längre åkturer också, men då kan komforten man är van vid saknas. Farthållare, justerbar ratt och en bekväm förarstol är minimikrav! PDF 12 sidor

Forfour har huv och framskärmar av plast och en plastklädd baklucka. I övrigt är karossen av stålplåt. Bakluckan har bra medelst limning tätade skarvar. Skärmkanten baktill är bra utförd. Smart har plastinnerskärmar både bak och fram. Undertill har Smart de mest heltäckande plastsköldar vi hittills sett. Under sköldarna saknas slitskydd men karosskarvarna är tätade. 

Smart har bra invändig behandling i hålrum och balkar. Den yttre balken har dessutom ett bra slitskydd. En tejpbit skyddar bakskärmen mot däcksprut. Ett ljuddämpande filtliknande material är limmat i bakkant av bakskärmarna. Tank och påfyllningsrör av plast. 

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

  

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kommentarer

#1
2016-04-13 14:19

Varför gör inte fler tillverkare karossdelar av plast?

#2
2016-04-13 15:31

Antifeministen: Beror på. Vissa plaster har usel energiupptagningsförmåga. Inget bra material att krocka en bil med.
Billiga plaster som har hög energiupptagningsförmåga är ofta inte lätta eller tunna. Blir tjockt och klumpigt.
Visst. Det finns honeycomb-kompositer av intressanta material.. men det kostar också.

#3
2016-04-13 16:13

@ milkylainen

Så tillverkaren av Smart Forfour är sålunda en av få tillverkare som inte bryr sig om krocksäkerheten, eller har de något annat hemligt trix?

#4
2016-04-13 21:17

Antifeministen:
Mja. Inte bryr sig är väl att ta i. Det är en microbil avsedd för stan även om den gör normal motorvägsfart utan problem. Nu tar ju inte huv och framskärmar upp extrema mängder krockvåld, men i någon mening ja. Det är ett sämre material att krocka med än höghållfast stål. Den är något sämre än samma bil helt utförd i höghållfast stål.

#5
2016-04-14 06:06

@ milkylainen

Ja, i och för sig tycker jag att det borde tillåtas finnas en viss klass av bilar, "stadsbilar", som endast får vistas på 50-vägar. Och då kan de tillåtas vara lite vekare, men samtidigt lättare.

.

#6
2016-04-14 13:16

Rosten kommer aldrig att synas tack vare heltäckande plastsköld undertill. Kul överraskning om några år. Lättkörd bil i stan men skulle aldrig våga ta ut den på landsvägen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.