Bild
Nästa artikel
Skoda Superb.

Rosttest: Skoda Superb (2017)

Rost

Limningen är okej, men dräneringslösningar kan orsaka problem. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt
Kaross, motorhuv, dörrar och baklucka av stålplåt. Motorhuven har hyfsad limning i skarvarna men saknar invändig behandling. Ovanpå innerskärmarna fram finns ljudisolering som kan dra åt sig fukt. Dränering och invändig behandling i bakluckan saknas.

Innerskärmar av filt bak, av plast fram. Dörrarna har väl behandlad insida och dräneringshål på ”utsidan” mot dekorlist i nederkant, en lösning som eventuellt kan orsaka problem. Icke fuktsugande plastisolering vid vindrutestolpe/framskärm – bra. Trösklar/balkar har noggrann invändig behandling. Plastsköldar täcker underrede, inget rostskydd under dem.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-09-22 19:08

Volkswagen tänder fult det ena dimljuset när di svänger. Detta luras även i farten ty man tror att det äro blinkers. Ja, när detta blir vanligt kanske vi slutar reagera för blinkers som idag. Herr Ditts: Hur äro det med Skodorna?

#2
2017-09-22 19:09

Dubbelpost pga seg sida.

#3
2017-09-22 20:05

Konstig att den svarta liggande triangel nedre vid strålkastare och ser löjligt ut, varför? :-(

#4
2017-09-22 20:32

Man förväxlar väl inte en klar lampa med blinkers så ofta, däremot ser det töntigt ut när en dyr stor bil kör med så billig funktion och utrustning som lampa i dimljuset som tänds i svängar, billiga småbilar är en annan sak.
Rostbetyget här förefaller annars vara en väldigt svag 4.

#5
2017-09-22 20:40

Niklas, ja mycket märkligt att bilen kan få betyg 4 när den har mycket lite rostskyddsmedel.
Och när man ger Volvo betyg 3.
Det är nåt mycket skumt med VAG och Vi bilägare.
Men kanske var det där med rostskyddsmedel i dörrar, balkar och hålrum.

#6
2017-09-23 01:40

Lampor som tänds när man svänger kan väl knappast vara något att klaga på.
Många gånger hjälper dessa att se vart bilar är på väg när förarna missar att blinka.

#7
2017-09-23 11:48

Det blir ett dåligt, osäkert och farligt alternativ till blinkers.

#8
2017-09-23 12:38

Hur man kan missuppfatta blinkers och är dimljus är för mig märkligt. Det är som att inte se skillnad mellan strålkastarna fram och dom bak.
Att ha en enkel och billig lösning med dimljus som tänds vid sväng betyder inte att den är dålig. Det kan vara tacksamt att den tänder upp när man kör i stan i höstmörker och där det är dålig gatubelysning.

#9
2017-09-23 12:44

brandt,det är inget alternativ till blinkers.

#11
2017-09-24 10:42

Det är i alla fall bra med denna funktion på mörka gator och innergårdar osv det råder det ingen tvivel om.
Man fattar inte hur bra funktionen är förrän man använt den i praktiken.
På tal om rost som knappast är några problem i dagens bilar.

#12
2017-09-24 21:50

Ingen japansk bil och en 4a? Nja det är nog nått skumt här precis som toyotastige säger....
Kanske Skoda har skickat tjeckiska korvar och öl till rostskydsmetoder?

#13
2017-09-25 11:31

Billig "kurvlampa" är kanske normalt för andra men är man van vid Opel är det en töntig och just simpel lösning.
Inget som hör hemma på en stor och dyr bil, där en mer avancerad teknik skall användas.

#14
2017-09-25 11:44

N-iklas. Kurvlampan sitter som ett komplement i låga farter till dom adaptiva LED strålkastarna som har samma adaptiva funktion som på insignians strålkastare.
Som sagt kurvlampan är riktigt bra i låg fart där det är mörkt och trångt och där man vill få upplyst 90 grader åt sidan.
På tal om rost betyg.

#15
2017-09-25 11:54

Kan det vara så att Niklas missuppfattat? Dimljusen tänds vi sväng i korsningar, inte kurvor såsom slingrig väg. Såtillvida det inte är rejält slingrigt. Ljuset är riktat i princip rakt ut från bilen vilket möjliggör i vintermörker tidig upptäckt av svartklädda utan reflex.

#16
2017-09-25 17:12

Dessutom tänds de väl när man backar? För att lysa upp bredvid bilen.

#17
2017-09-26 01:18

Kan hända att även Opel får sådana nymodigheter med PSA som nya ägare,men varför köpte dom Opel egentligen?
Opel var ju framåt förr med sina bilar,förutom rostproblemen då.
Nu ser vissa rätt juste ut designmässigt men inget som lockar direkt,nu känns det lite som Daewoopelchevrolet med Opel.
Om det är som N-iklas påstår att PSA bara är ute efter pengar och inte kvalitet,då ser man väl att Opel som märke försvinner på riktigt.
Eller Kinauppköp kanske.
Hursomhelst,synd på ett klassiskt märke.

#18
2017-09-29 11:36

N-iklas är motståndare till att företag tjänar pengar, han tycker att Opel ska vara en ideell verksamhet sponsrad av rika miljonärer utan intresse av att få några intäkter. Jag antar att N-iklas jobbar gratis eftersom han är sådan motståndare till att gå med vinst.

PSA köpte Opel för att sänka sina kostnader genom att sprida ut sina plattformar på fler modeller och därmed högre volymer genom stordriftsfördelar. Att påstå att PSA inte skulle bry sig om kvalitet är ett absurt och fördomsfullt påstående. För att tjäna pengar så krävs det hög kvalitet på produkterna. PSA är inga idioter.

Varje märke inom PSA har sin egen profil och modellstrategi. Opels ledning gavs uppdraget i somras att göra en strategi för hur Opel ska gå med vinst och öka sin försäljning. Opels ledning gavs 100 dagar att utforma en ny strategi för Opel, inklusive en ny modellstrategi.

Observera att det är alltså Opel som har fått uppdraget att formulera sin egen strategi och hur de tänker sig i framtiden med modeller, produktutbud etc. Det är INTE PSA som talar om för Opel hur och vad de ska göra, utan det är Opel som ska göra sin egen plan och presentera den inför PSA. PSA har dock ställt vissa krav på önskat resultat, dvs Opel måste uppnå en viss rörelsemarginal för verksamheten inom viss tid, men HUR och på vilket sätt Opel ska bära sig åt för att uppnå detta, är alltså givet till Opel att formulera och skapa en strategi för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.