Bild
Nästa artikel

Rosttest: Skoda Octavia Combi (2013)

Rost

Nya Skoda Octavia har en kaross helt i stålplåt och är överlag bra rostskyddad. Invändig behandling finns i dörrar, trösklar och i balkarna under bilen och tätningen av motorhuv/baklucka är bra. Underredet har ett väl utfört slitskydd och alla skarvar är bra tätade, även under de plastsköldar som täcker stora delar av bottenplattan. På pluskontot noteras också att bilen har stänklappar fram och att de främre innerskärmarna är av plast och har utmärkt passform.

Mindre bra är att innerskärmarna bak är av filtmaterial, som kan suga åt sig fukt. En framtida rostfälla är det skumgummiliknande material som använts som ljudisolering framför framdörrarna.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI/150 hk DSG6

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.