Bild
Nästa artikel

Rosttest: Skoda Fabia (2013)

Rost

Fabia har en ny smart ventilerad huvkonstruktion utan skarv framtill och med bra tätning i hörn och sida. Karossen är helt i förzinkad stålplåt. Dörrar och baklucka har bra tätade skarvar. Dörrarna är dessutom vaxbehandlade i nederkant. Bakskärmen har en bra konstruktion. Däremot skyddas inte dess känsligaste del mot däcksprut av den tejpbit som placerats nedtill.

Hjulhusen har plastinnerskärm fram och bak. Stänklappar saknas men en mindre skyddande läpp finns. Bränsletanken är av plast med rostfritt band. Undertill skyddar ett rejält slitskydd och karosskarvarna är bra tätade. Balkar och hålrum är vaxbehandlade.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Fabia 1,2 TSI 86 hk Elegance

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2013-09-23 08:51

Inte heller här så dåligt rostskydd! För är det något som är otrevligt så är det väl rostande bilar!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.