Bild
Nästa artikel

Rosttest: Skoda Fabia 1,2 Ambiente

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya Skoda Fabia är, precis som den tidigare modellen, väl rustad för att motstå rosten. Slitskyddet under bilen är både rejält och heltäckande. Skarvarna är noggrant tätade och alla balkar och hålrum är invändigt behandlade med vax. Behandling finns även inuti dörrarna, som dessutom har välgjorda limningar.

Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och bra innerskärmar av plast finns i alla hjulhus. Plus blir det också för bränsletank i plast och väl utförda limningar i bakluckans och motorhuvens skarvar.   

På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt, att invändig behandling i motorhuv/bak-lucka saknas och att inga stänklappar finns. Dessutom är dörrtrösklarnas skarvar riktade rakt nedåt och hamnar därmed mitt i hjulsprutet.

- Redan gamla Fabia var bra. Den nya modellen är ännu bättre och får en stark fyra i betyg, kommenterar Vi Bilägares rostskydds-expert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.