Bild
Nästa artikel

Rosttest: Seat Toledo (2013)

Rost

Karossen är helt och hållet tillverkad av zinkskyddad stålplåt. Motorhuv har bra tätning och är behandlad i framkant. Bra bakskärmskonstruktion och luftigt monterad framskärm. Bakluckan har ojämnt tätade skarvar – bra i vänster hörn sämre i det andra. Såväl fram som bak sitter skyddande plastinnerskärmar.

Dörrarna är behandlade inuti nedtill. I framskärmens bakkant sitter en ljudisolerande plastkudde  som samlar och håller väta. Stänklappar saknas men innerskärmen fram är utdragen till en skyddande läpp. Plasttank. Plastsköldar täcker delvis undertill men med vissa otätade skarvar. Balkar är skyddade med vaxbehandling.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Toledo 1,2 TSI 105 hk Style

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2013-09-23 08:43

Inte så helt dåligt med andra ord!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.