Bild
Nästa artikel

Rosttest: Seat Ibiza Cupra (2014)

Rost

"Underredet skyddas av plastsköldar, under dem finns oskyddade skarvar. Balkar och hålrum är dock generöst rostskyddade."

PDF 2014/10 Test: GTI-TEST Ford Fiesta, Mini Cooper, Peugeot 208,Renault Clio, Seat Ibiza Cupra

Fem kulörta knattar med kort stubin gör upp om titeln i minsta GTI-klassen. Det räcker inte med att se fräsig ut för att hamna i topp, kvintetten måste svänga rätt på slingriga småvägar och i avslöjande konprov innan segraren kan koras. PDF 14 sidor


Ibiza är byggd helt av stålplåt och har genomgående väl utförda tätningar i plåtomvikningarna i dörrar, motorhuv och baklucka. Den invändiga behandlingen av de komponenterna kunde vara bättre; i huven finns lite vax, men dörrar och baklucka är rena inuti.

Underredet skyddas av plastsköldar och under dem finns många oskyddade skarvar. Balkar och hålrum är dock generöst rostskyddade inuti. Skärmkanterna bak är konstruerade så att slask och smutsa inte fastnar, hjulhusen har väl täckande innerskärmar. Tröskelskarvarna är riktade nedåt och utsatta för sprut från hjulen.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Ibiza Cupra (2014)

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.