Bild
Nästa artikel

Rosttest: Seat Ibiza (2001)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Ibizas konstruktion är gammal, till skillnad mot nya Seat Toledo, Leon och Arosa. Bilen har känsliga skarvar i tröskellådor och vid bakflygeln. Skärmkanterna bak är av den gamla sorten. Dessvärre är också innerskärmarna bak bara halvtäckande.

I de främre hjulhusen är skyddet bättre, här finns också innerskärmar.
Seat Ibiza är delvis hålrumsbehandlad med hetvax. Detta har skett i balkar och tröskellådor, men däremot inte i dörrar och huv. God ventilation sörjer för att vaxbehandling inte är nödvändigt i huven. Slitskyddet på bottenplattan är mycket bra, alla skarvar är effektivt tätade. Seat Ibiza har även tank och kofångare bak tillverkade av plast.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.