Bild
Nästa artikel

Rosttest: Seat Altea (2004)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Undertill är Seat Altea en VW Golf och rostskyddet är gjort efter koncernens standard – fast spanjorerna är lite mer generösa med vax än tyskarna.

Både baklucka och dörrar är väl limmade och behandlade på insidan. Underredet täcks, som hos Golf och Skoda Octavia, av plastsköldar och under dessa finns ingen behandling utöver grundlack. Med tiden kommer det att bildas fukt under sköldarna. Slitlager saknas och underredets plåtskarvar har heller inget skydd. Dock är hålrummen inuti balkarna fyllda med vax.

Vid alla fyra hjulen sitter väl täckande innerskärmar. Skärmkanterna är av bra och motståndskraftig VW-konstruktion. Bränsletanken är av plast och den bakre delen av avgassystemet är rostfri.

Betyget blir, som för övriga VW-bilar, en fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.