Nästa artikel
Rosttest: Saab 9-5 Turbo4
Rost

Rosttest: Saab 9-5 Turbo4

Publicerad 14 september 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Nya Saab 9-5 har motorhuv i aluminium och bra luftade skärminfästningar fram. Även skärmkanterna bak är bra konstruerade för att motstå rost och innerskärmarna runt om är vettigt utformade.

Tätningarna av plåtskarvarna i dörrar och baklucka får också fullt godkänt och dessutom är dörrarna (men inte bakluckan) invändigt behandlade med rostskyddsmedel.

Under bilen finns däremot bara slitskydd på de mest utsatta ställena. Många skarvar, särskilt i bakvagnen, är dessutom helt otätade. På minuskontot noteras även att fjäderbensholkarna fram helt obehandlade och det kan med tiden bli en rostfälla.

Mer positivt är att inre behandling finns i alla balkar under bilen, men totalt sett blir det ändå bara en trea i rostskyddsbetyg för den nya Saaben.

– Fast fyran är nära, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Med ett lite bättre slitskydd, noggrannare behandling i fjäderbensholkarna och fler tätade underredsskarvar hade betyget blivit högre.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 Turbo4
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-10 09:30
Halleluja (ej verifierad)

Med andra ord om SAAB gjort jobbet sitt hade den fått 4. Vilket fjäsk det är för SAAB och tyska bilar. Ger mig tusan att om det varit en Fransk bil hade den knappt fått betyg 2 med samma antal fel.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-22 14:47
Pär G#2 (ej verifierad)

dom där djävla fjäderbenen på saabar kostade mig ca 13000 att byta på min, verkligen, fd 9-3 från 98. Alla drabbas verkar vara ett typfel. Nu oxå på 9-5 grattis men inte gratis.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-20 12:18
En som vet (ej verifierad)

Om jag inte har fel fick Opel Isignia en fyra, hur kan det gå till då Saaben har EXAKT samma spec? Det säger lite om hur subjektivt denna bedömning görs, samt att om det finns behandling överallt (läs fjäderben bla) eller inte har ingen koppling till hur bra/dålig bilen är då man rostskyddsprovar bilen när den utvecklas och givetvis behandlar där det behövs och ingen annanstans för jag antar att kunden inte vill betala för behandling som inte behövs.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-01 08:35
loffe

>>Swingersclub, köp min ;-)
http://www.garaget.org/?car=277295

www.rostskyddsmetoder.se/ ,dom som utför testen åt Vi Bilägare är bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.