Nästa artikel
Rosttest: Saab 9-3X 1,9 TTiD (2010)
Rost

Rosttest: Saab 9-3X 1,9 TTiD (2010)

Publicerad 11 februari 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

De bakre dörrbladen saknar tätning i framkant och slitskyddet undertill är varken heltäckande eller tillräckligt tjockt. De för 9-3X specifika plastsköldarna på karossen kan i bästa fall skydda mot slag och blästringsskador men riskerar att samla smuts när de med åren rör sig i förhållande till karossen.

Plastsköldarna kan också förhindra att underliggande rost upptäcks. Bra är att motorhuv och baklucka är i aluminium, samt att balksystemet under bilen är ordentligt sprutade med rostskyddsmedel.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 10 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3X 1,9 TTiD
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.