Bild
Nästa artikel

Rosttest: Saab 9-5 2,0t BioPower Sportcombi (2006)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Saab 9-5 kom redan 1997, vilket till viss del märks på konstruktionen. Dörrarna, till exempel, är ovanligt vikta med en känslig skarv som täcks av en gummilist under vilken smuts och fukt samlas. Det är en välkänd rostfälla.

I övrigt är bilen beständig mot rost. Karossen är galvaniserad till 94 procent med ett lager på 7,5 tusendelar.  Underredet har ett bra slitlager och det finns extra behandling i balkarna. Några stänkskydd har Saab inte kostat på, men utmärkta innerskärmar skyddar hjulhusen. Karossen är helt gjord av plåt och får en fyra i rostbetyg.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.