Bild
Nästa artikel

Rosttest: Saab 9-3X 1,9 TTiD (2010)

Rost

De bakre dörrbladen saknar tätning i framkant och slitskyddet undertill är varken heltäckande eller tillräckligt tjockt. De för 9-3X specifika plastsköldarna på karossen kan i bästa fall skydda mot slag och blästringsskador men riskerar att samla smuts när de med åren rör sig i förhållande till karossen.

Plastsköldarna kan också förhindra att underliggande rost upptäcks. Bra är att motorhuv och baklucka är i aluminium, samt att balksystemet under bilen är ordentligt sprutade med rostskyddsmedel.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 10 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3X 1,9 TTiD

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.