Bild
Nästa artikel

Rosttest: Saab 9-3 2.0 T (2002)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Saab 9-3 testades och jämfördes mot Audi A4 1.8T och Volvo S60 2.4/170 i
Vi Bilägare nummer 13/2002. Saab 9-3 når inte upp till Audis och Volvos nivå på rostskyddet.

Flera balkar under bilen är obehandlade på insidan och underredet har många skarvar som är otätade, särskilt i bakpartiet. Mängden skarvar är en följd av att bottenplattan måste vara flexibel eftersom den används för en rad olika bilar i GM-familjen, bland annat Opel Vectra. Invändig behandling saknas även i baklucka och skärmkanter bak och dörrarna är bara limmande i bakkant.

Men Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström hittade också bra detaljer på den nya Saaben. Huven är av aluminium, som inte kan rosta, och både dörrar och sparklådor är invändigt behandlade. Dörrarna har dessutom effektiva dräneringshål. Vältäckande innerskärmar finns fram och bak och bensintanken är av plast. Karossen är modernt byggd med få skarvar och bra konstruerade bakre skärmkanter. Allt som allt räcker det till en fyra i betyg.

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Saab 9-3

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.