Nästa artikel
Rosttest: Renault Scénic 1,6 16V
Rost

Rosttest: Renault Scénic 1,6 16V

Publicerad 24 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Scenic får högsta möjliga betyg, en femma, för ett rostskydd som är i det närmaste perfekt. Men några minus finns. Dörrar och baklucka saknar invändig behandling, men det kompenseras delvis av välgjorda limningar i fogarna. Håller dessa tätt är rostrisken minimal, trots avsaknaden av behandling.

Thomas Widström ställer sig också tveksam till innerskärmarna bak. De är i filtmaterial och kan suga åt sig fukt. Bakläxa blir det även för att stänklappar saknas. 
  
I övrigt är det bara plustecken för Scénic. Framskärmarna i plast kan inte rosta och skärmkanterna bak är av vettig konstruktion utan smutssamlande hylla. Huven är behandlad invändigt, innerskärmarna fram är bra och underredets slitskydd är mycket välgjort. I balkarna under bilen finns rikligt med rostskyddsmedel och alla skarvar är omsorgsfullt tätade. Bra är också att tröskellådans skarv är vänd inåt bilen, där den är skyddad, istället för nedåt. Bonuspoäng blir det för det rostfria avgassystemet.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.