Bild
Nästa artikel

Rosttest: Renault Kangoo Privelegé (2008)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Renault Kangoo har kaross och dörrar i stålplåt. Framskärmarna är däremot tillverkade i plastmaterial. Motorhuv, baklucka och dörrar är väl skyddade genom tätande limning hela vägen till överkant. Dessutom fnns skyddande behandling inuti samt rejäla dräneringshål.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Renault Kangoo har kaross och dörrar i stålplåt. Framskärmarna är däremot tillverkade i plastmaterial. Motorhuv, baklucka och dörrar är väl skyddade genom tätande limning hela vägen till överkant. Dessutom fnns skyddande behandling inuti samt rejäla dräneringshål.

Hjulhusen skyddas av rejäla plastinnerskärmar. Bakskärmen är exemplariskt utformad genom att skarven är ihopvikt och skyddad av tätande lim utan smutssamlande innerkant. Däremot saknas stänklappar.

Undertill fnns en bra skyddande behandling med omsorgsfullt tätade skarvar och mycket PVC. Hålrum och balkar är rostskyddsbehandlade. Kylningen av bränslet har en mer skyddad placering. Bränsletank i komposit.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.