Bild
Nästa artikel

Rosttest: Renault Clio 1,4 RT (2000)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Gamla Clio hade nästan obefintligt rostskydd. Det visade sig bland annat vid bakskärmarnas kanter och dörrspalterna efter några år. Den nya modellen är till största delen galvaniserad. Rostskyddet är ändå tvivelaktigt, bedömer Vi Bilägares rostskyddsexperter på Rostskyddsmetoder AB i Stockholm. Kompletterande behandling utöver galvaniseringen saknas nämligen helt.

Det finns svåra rostfällor. Fjäderbenen fram vilar i skålar där mängder av fukt och smuts kommer att samlas. Dräneringshålen är alldeles för små. Bakvagnen är fäst i karossdelar som endast är grundlackade. Motorhuvens framkant är vikt på ett sätt som skapar rostangrepp. Bakskärmarnas kanter är gjorda precis som på den gamla modellen.

Tillverkaren har planer på att öka Rostskyddsgarantin från åtta till tio år. Det beskedet får Vi Bilägares experter att höja på ögonbrynen. Enligt deras bedömning kan rosten ha fått fäste i Clion redan efter tre, fyra år.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.