Bild
Nästa artikel
Renault Captur.

Rosttest: Renault Captur (2017)

Rost

Unik konstruktion förhindrar att rosten får fäste. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Renault har kaross av stålplåt, förutom framskärmarna som är av plast. Motorhuven är väl luftad och har, liksom bakluckan, extra behandling på insidan och väl tätade hörn. Innerskärmarna är av plast runt om, samtliga dörrar har behandling på insidan och bakskärmarnas kanter är av bra konstruktion.

Det finns ingen skarv mellan sidotrösklar och underrede och heller inget för rosten att få fäste i – en bra konstruktion som Renault är ensam om. Trösklarna är behandlade på insidan och underredet har ordentligt tätade skarvar och bra slitskydd. Yttre längsgående hålrum har bra behandling men i de centrala saknas behandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-11-15 14:10

Två franska bilar med gott betyg på rostförebyggande på kort tid. Denna och Opel Crossland, menar jag.

Var är tröskeln skarvad om inte i golvet? I dörröppningen?

#2
2017-11-15 16:05

Renault har fått högsta rostbetyg i ViB i klart över 10 år, med några få undantag.

#3
2017-11-15 16:38

Renault har alltid vart bra på rosttester.
Det verkar återspeglas i trafiken också vad jag ser.

#4
2017-11-15 18:18

Snyggt jobbat Renault.

#5
2017-11-15 19:31

Därför köpte jag min Megane 2009 (och Clio 2014). Jag böjde mig ner och tittade under golvet. Affären avgjord, här fanns det folk som kan tänka och bryr sig om kunderna. Är bilmekaniker och har sett hur rosten förstör allt i sin väg. Det var värre när jag köpte Volvo -85. Inget sprutat. Bilia satte igång och sprutade och resten gjorde jag själv, dörrar invändigt, motorhuv och baklucka t ex. Sen höll den faktiskt riktigt bra.

#6
2017-11-16 06:25

Det var bl a därför jag köpte en ny Megane Kombi, av gen II, för ett antal år sen. Men det var värsta rostburken någonsin. Rostbubblor på tröskeln innan bilen var 1 år gammal. Det fortsatte med rostlagning på fabriksgarantin på båda sidornas trösklar tills jag bytte bort bilen. Litar inte på rostskyddsbetygen efter det och vågar inte mer köpa Renault. Bilen var inne totalt 14 ggr på verkstad under de 3,5 år jag ägde bilen.

#7
2017-11-16 10:37

Jag hade en Mégane kombi gen II och det var ingen rost på den. Den fick alltid beröm på bilbesiktningen för den såg så fin och bra ut undertill. Jag hade inte gjort ngt speciellt med den, bara turat och kört och tvättat ibland. När den gått nästan 15000 mil bytte jag till den C3 Picasso jag kör med nu. Min Mégane var en bra bil.

#8
2017-11-16 14:34

Megane som försvann 2008 var en betydligt bättre bil än efterföljaren 2009, kvaliten var medelmåttig på äldre modeller men annars var det inget fel utöver växelspakens känsla.
Den som kom 2009 var däremot en riktig burk, otroligt billigt utförd och slarvigt hopsatt, enda som var bra var ingen elektromagnetisk strålning.

Tyvärr måste en bil vara bra på mycket, att vara bra på en eller två saker räcker inte.

#9
2017-11-16 16:50

Speciellt växlingen är otroligt lätt hanterad på Megane 2009. En liten putt hit och dit, en knyck med handleden och du har växlat. Bättre kan inte finnas.

#10
2017-11-17 10:42

I Sydney där vi bor rostar ingenting. Så vår Captur är givetvis helt rostfri.

#12
2017-11-19 10:49

Peter: vad intressant att veta... på nordpolen rostar det inte heller:S

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.