Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 508 SW (2011)
Rost

Rosttest: Peugeot 508 SW (2011)

Publicerad 23 september 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Peugeot 508 är bra förzinkad och det skyddar bilen en tid framåt. Enligt fabriksuppgifter är tjockleken på zinklagret på de mest utsatta karossdelarna 10 my (=10 mikometer) och på mindre utsatta delar 7 my. Det är i klass med Audi och Volvo. Baklucka i plast och motorhuv i aluminium är bra egenskaper.

Däremot saknar 508:an helt invändig behandling, såväl i dörrarna som i balkarna under bilen. Dörrarna är tätade i nederkant och på underredet är endast de mest utsatta skarvarna ordentligt tätade. Det finns heller ingen behandling innanför plastsköldarna som täcker underredet. Skärmkonstruktionen är bra, men innerskärmarna är av filtliknande material som kan suga åt sig fukt.

508 skulle må bra av stänkskydd bakom framhjulen. Blästringsrisk finns på framskärmar och på tröskellådans framkant, där en tilltänkt skyddande gummimassa endast täcker nederkanten av lådan.

– En svag trea kan jag sträcka mig till, inte mer, säger vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström efter en ombesiktning av bilen. Trots bra förzinkning finns det en del tveksamheter med rostskyddet.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 508 SW
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-29 18:04
Hobbyexperten

Är ägare till en Peugeot 508 SW e-HDI.
Jag förstår inte varför Peugeot inte rostskyddsbehandlar sina bilar tillräckligt vid tillverkningen.

Peugeot Sverige borde i alla fall kunna erbjuda sina kunder en bil som är anpassag för det Svenska klimatet.

Skulle bli ännu nöjdare med min bil om jag visste att den skulle klara rosten bättre.
När jag tänker på bilen nu så tänker jag så här: snygg och praktisk bil med med mycket funktioner till ett konkurrenskraftigt pris, men med dåligt rostskydd.

Ser fram emot att få ett snällt brev från Peugeot snart. där det står att jag är välkommen att lämna in bilen på en kompletterande rostskyddsbehandling (helst innan första vintern).

#2 • Uppdaterat: 2011-10-17 13:50
Peugeote-Pär

Jag är också ägar till en 508 SW e-HDI och funderar att göra en extra rostbehandling, får se om jag gör det denna vinter eller till våren... Men kommer då göra en behandling.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-04 13:47
hultarn

"tittat man bakåt så har Peugeot ingen bra tradition när det handlar om rost"

Vilka bilar har det? Säg någon tillverkare som inte haft rostproblem!

#4 • Uppdaterat: 2012-01-05 09:59
Peugo

Kolla 508:or efter 8 år, kan slå vad om att dom inte har rostat mera än dom som får 5 i resultat här. Peugeot har inte på väldigt länge haft rostande bilar (förutom enstaka exemplar, som alla bilar har)...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.