Bild
Nästa artikel

Rosttest: Peugeot 508 (2013)

Rost

Motorhuv och delar av hjulupphängningen är av aluminium och bakluckan av plast. Tjockt zinklager och bra skärmkantskonstruktion är plus i kanten. Dessvärre finns ingen invändig behandling i dörrar eller i balkar under bilen.

Dörrarna är tätade enbart i nederkant och bara de mest utsatta skarvarna i underredet har tätning. Ingen behandling under de plastskivor som täcker delar av underredet, redan efter 100 mil låg blött grus mot underredet. Innerskärmar av filt suger åt sig fukt.

Mellan plast- och plåtmaterial i bakluckan finns en ”skumgummitätning” som formligen suger åt sig fukt – det droppade friskt när testbilens baklucka öppnades.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 508 2,2 HDI GT

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.