Bild
Nästa artikel
Peugeot 308 SW.

Rosttest: Peugeot 308 SW (2018)

Rost

Ljudisolerande skumplast suger inte åt sig fukt = bra. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Peugeots motorhuv och framskärmar är av aluminium och bakluckan av plast, vilket är bra för rostmotståndet. Innerskärmarna runt om är av plast och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade. Dörrarna är invändigt behandlade, men tätningarna har en hel del brister.

Reservhjulsbaljan är av plast och mellan främre dörrstolpe och framskärm finns ljudisolerande skumplast av en typ som inte suger åt sig fukt – och det är bra. Stänklappar fram saknas och vid hjulhuskanterna ligger plåten öppen för hjulsprut. I balkar och hålrum under bilen finns ingen som helst invändig behandling, men skarvarna är bra tätade. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-04-24 10:11

Elektroniken tar den före rosten.

#2
2018-04-24 10:12

Jag undrar varför man inte kommenterar om det finns/saknas stänklappar på varje bil?
Som det är nu verkar det vara slumpmässigt om det nämns eller inte.
Detta trots att det står med som en punkt under "kriterier" till höger.

#3
2018-04-24 10:24

Har inte haft problem med någon elektronik i de Peugeot jag haft, inte heller i Citroën som använder samma elsystem. Och rost har inte varit något problem det heller. Peugeot/Citroën använder en hög nivå av galvanisering av god kvalitet, vilket inte kan bedömas av ViB (för det går inte att se utanpå om en galvanisering är bra eller dåligt utförd, det märker man först efter några år). Samma med Fiat-gruppens bilar, de förlitar sig också på galvanisering. Jag vet att ViB föredrar rostskyddsmedel just därför att galvanisering kan variera i kvalitet och det inte går att bedöma galvanisering. Men min erfarenhet är att galvaniseringen hos Peugeot/Citroën håller en hög kvalitet.

#4
2018-04-24 10:26

Jag håller med Hultarn om att bedömningarna verkar lite slumpmässiga, jag har tagit upp detta tidigare. Hyundai i30 fick ju samma betyg men den har fuktsamlade filtmattor. Inte helt lätt att förstå alla gånger betygsättningen. Stänklappar saknas på de flesta bilar, lite märkligt man vill peka ut just Peugeot 308. Det finns som tillbehör, jag rekommenderar att man köper till det. Jag köpte till det till min Picasso.

#5
2018-04-24 11:57

Mina senaste bilar har alla haft stänk-lappar som standard så att "de flesta" skulle sakna dessa är kanske inte helt rätt.
Sen är det som vanligt - när ens egna märke bedöms och får kritik så är bedömningen inte alls rättvis...:) ViB skriver bl a "I balkar och hålrum under bilen finns ingen som helst invändig behandling" och det känns som en relativt allvarlig anmärkning.
Men jämfört med t ex 70-talsbilarna så är ju de flesta idag väldigt motståndskraftiga mot rost - om det nu är nåt att glädja sig åt.

#6
2018-04-24 12:08

Pi, min okulära besiktning av trafikmiljön är att de flesta bilar saknar stänklappar. Att du utgår från att just ditt bilägande är samma som "de flesta bilar" är kanske inte helt rätt.

Låt oss jämföra omdömet om Hyundai i30 med Peugeot 308. Båda har fått betyget 3 av 5.
Båda saknar stänklappar, men bara Peugeot 308 får anmärkning på det.
Även om Peugeot 308 saknar invändig behandling av balkar så har den inte några fuktsamlande innerskärmar, vilket däremot Hyundai i30 har. Dessutom är i30:s behandling "mycket sparsam", dvs finns knappt. Hyundai i30 är helt och hållet av plåt, medan däremot Peugeot 308 har skärmar och motorhuv av aluminium och baklucka av plast, vilket är motståndskraftigt mot rost.

Summa summarum så menar jag att detta pekar på att Peugeot 308 har ett bättre rostskydd enligt ViB bedömning än Hyundai i30, ändå får de samma betyg.

#7
2018-04-24 12:08

Sen är betyget 3 inte ett dåligt betyg. Det är ett fullt godkänt betyg. Betyg 3 innebär ett bra rostskydd.

#8
2018-04-24 12:14

Jag sa "kanske inte helt rätt", Raphael. Och givetvis är inte mina exempel heller representativa för hela marknaden - lika lite som "de flesta" som du påstår.
Sen kan ju risken för sandblästring av "sparklådorna" och annat också vara beroende på konstruktionen runt hjulhusen så stänk-lappar kan ju vara mera nödvändiga för vissa bilar än för andra.

#9
2018-04-24 12:35

Pi, jag anser att det är mer rätt att hävda att de flesta saknar stänklappar än att hävda att de flesta har stänklappar. Men att säga att "de flesta saknar" är inte ett påstående om att det inte finns bilar som inte har det. Till de de som saknar det går det ju t o m att köpa till. När det gäller bilar med låg markfrigång som det avses här så finns det blästringsrisk för underredet hos alla. För bilar med högre markfrigång är risken mindre.

#10
2018-04-24 17:06

Nja höjden är nog oväsentlig för blästring.
Vissa suvar är ju hel blästrad en halvmeter upp på dörrarna.
Stänklapp satt fram på min bil och bak kostade 137:- och var ditskruvat på 5 minuter per sida.
Kompisen betalade över tusenlappen för att få Mazda original stänklapp fram.
På hans andra bil kostade lastskyddet 2750:-
Det är väl inte konstigt att många struntar i att sätta dit tillbehören som egentligen behövs för både lack och säkerhet och borde vara standard i sverge.

#11
2018-04-24 17:12

"Stänklappar finns fram/bak" Taget från i30-testet.
Vet ej hur man kan få det till att det saknas då....men jag kanske läser som f-n läser bibeln.
Konstaterar att man i framtiden kommer få se ett antal 308 med fina rostfria bakluckor och motorhuvar medans balkarna är upprostade. Bra prioritering där Peugeot. ;-)

#12
2018-04-24 17:40

Raphael #3
VIB har vid ett flertal tillfällen framhållit PSA:s vanligtvis goda galvanisering och satt en prognos "godkänd" trots att hålrumsbehandling saknas. Vi har själva haft runt 15 PSA-produkter under åren, såväl person- som skåpbilar och det enda rostproblem vi drabbats av var på en 205 Diesel uttagen Feb 84, färg vit solid. Påpekade vid leverans att lacken gav ett "tunnt" intryck, vilket såväl ÅF som Gen.ag förnekade. Rostade efter halvtannat år runt fönsterkarmarna på bakdörrarna och överkant bakrutekarm. Bytte senare till en årsmodell -90, röd solid, med en helt annan lackkvalitet.

#13
2018-04-24 19:44

För femton år sedan dissades Peugeot medans Audi höjdes till skyarna i rosttester,nu vet vi hur det gick,har inte sett några rostfria audi från den tiden.

#14
2018-04-24 20:04

Mso, stänkskydden var ett lagkrav förut men jag minns när lagkravet togs bort. Min pappa blev så glad så samma dag som lagen tillät det så skruvade han bort stänkskydden på sin Alfa. Han ansåg de var fula och ökade bensinförbrukningen något, men framförallt var de fula.

#15
2018-04-24 20:08

Lasse, det är välkänt att fabriken inte hann med tidigare 205:or. Bilen var en succé, efterfrågan var högre än Peugeot kunde möta och under en tid så stressade man fram dem så man hann inte göra den kvalitetskontroll som behövdes. Justeringar och ändringar i fabriken gjorde att man sen klarade av de höga produktionsnivåerna. 205:an var en revolution för sin tid och borde väl egentligen blivit Årets Bil men den kom tvåa, strax efter Fiat Uno. Det var rätt jämnt. Nu var ju Unon mer innovativ i sin design. Men Peugeot var säkrare och roligare på vägen med högre komfort och mer sprutt i motorn.

#16
2018-04-24 20:40

"Årets Bil"!
Måste nödvändigtvis tas med en nypa salt och en klackspark.

#17
2018-04-24 20:58

Lasse, nja tycker jag inte. Det har varit många fina bilar genom historien som blivit Årets Bil men jag tycker det var bättre förr då det var lättare vara nyskapande och innovativ. Mina personliga favoriter som blev Årets Bil är Renault 16, Citroën GS, Simca 1307, Lancia Delta och Renault Scenic. Jag kan även ge ett erkännande till NSU RO80 och Ford Escort III. Alla dessa var ju nyskapande för sin tid på olika sätt. Men bilarna har blivit allt mer lika sedan dess, som att tillverkarna gör samma bil med bara smärre skillnader. Det finns helt klart idag en likriktning som jag tycker är tråkig.

#18
2018-04-24 21:08

Förr var stänkskydden en av dom stora rostfaktorerna.
Plåtskruv rakt i i plåten och där började rosten

#19
2018-04-24 22:11

Har kört utan stänkskydd i 14 år och har inte sett några tecken på rost. Kör man mycket på grusväg kan det förstås inverka, men det har jag ingen erfarenhet av.

#20
2018-04-24 22:44

Vår 308sw från 2015 verkar inte ha börjat rosta än (förutom den eftermonterade dragkroken då).
Men vi valde brun färg så om rosten kommer så syns den inte så väl :-)

#21
2018-04-25 08:45

Peter E: då blir det Peugeot 308 tillsammans med Tiguan som står där med "upprostade balkar". Med andra ord är det fler bilar som saknar stänklappar...

#22
2018-04-25 08:48

Den Peugeot 309 som jag övertog av min bror som hade övertagit den från min mor, hade inga stänkskydd och den hade inga upprostade balkar eller någon annan rost heller för den delen. Jag bytte in den till min första nya bil en Citroën Xsara kombi och den rostade inte heller.

#23
2018-04-25 08:53

Hultarn, Hyundai i30 har inte heller stänkskydd... Det är rätt många som inte har det. Men som vanligt så gnälls det på om en fransk bil inte har det, och så ignorerar man alla andra som inte har det heller. Men enligt forumets experter så rostar franska bilar alltid och med en gång, enligt samma experter så är första resan med en fransk bil till verkstaden direkt efter köpet för man måste tillkalla bärgning och enligt samma experter så är alla som köper en fransk bil idioter.

#24
2018-04-25 10:23

i30 har visst stänkskydd..

#25
2018-04-25 10:31

Raphael borde nog läsa ViBs "rostskyddstest" för i30 så att han slipper upprepa osanningen om i30 och dess stänkskydd eftersom det ordagrant står "Stänklappar finns fram/bak."

#26
2018-04-25 11:05

Pi borde nog läsa ViBs "rostskyddstest" för i30 så att han slippar upprepa osanningen om i30 och dess stänkskydd, det står ingenstans i testet om "stänklappar finns fram/bak" vilket Pi faktiskt kan läsa själv om han tar och läser testet, vilket han uppenbarligen inte gjort.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-hyundai-i30-2012

#27
2018-04-25 11:12

Snyggt att du söker upp ett 5 år gammalt rosttest av förra modellen av i30, som saknar stänkskydd, istället för att läsa rosttestet av den nya modellen som ligger lite längre ner på förstasidan..

#28
2018-04-25 11:12

Vi kan nu nämligen se att Pi hamnade i den klassiska fällan, han känner tydligen inte till att ViB har testat Hyundai i30 flera gånger. Jag rekommenderar att Pi läser alla ViBs tester av rostskydd på i30 så kanske han förstår mig istället för att han ska skriva inlägg där han anklagar mig för osanningar. Vi kan också se att ViB har gett i30 olika rostskyddsbetyg genom åren och det är ju intressant. Här har vi en till länk till ett annat test av ViB för rostskydd av i30 från förra sommaren och där står inte ett enda ord om stänkskydd eller stänklappar. Så jag har nu bevisat att det är Pi som far med osanning.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-hyundai-i30-2017

#29
2018-04-25 11:13

Edwin, här har vi ett test av den nuvarande modellen av i30 och det står inte ett enda ord om stänkskydd där.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-hyundai-i30-2017

#30
2018-04-25 12:53

Raphael, du verkar ha svårt att acceptera att du har fel. För att försöka dölja dina faktafel länkar du till ett gammalt och irrelevant test och ett annat, där stänkskydd inte nämns men där det syns tydligt på bilden att bilen har stänkskydd.

#31
2018-04-25 13:01

Edwin, du verkar inte kunna acceptera att jag faktiskt inte nämnde vilken version av i30 det var som jag talade om. Du verkar heller inte kunna acceptera att du inte är tankeläsare och därmed inte kan veta vilken i30 jag syftade på, du gjorde alltså ett antagande och vi kan tydligt se att du inte accepterar att ditt antagande var felaktigt. Mitt råd till dig är att i fortsättningen fråga mig om du är osäker istället för att bara anta. Det är faktiskt inte mitt fel att Hyundai har gjort olika versioner av i30. Sen när det gäller vad man ser på bilden, så håller jag verkligen inte med dig. Var menar du att man "tydligt ser" den har stänkskydd? De bakre hjulhusen är ju dolda av däcken och bilden visar bilen snett från sidan. Nej jag ser faktiskt inga stänkskydd på bilden, och det nämns heller inte i texten att bilen har stänkskydd.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-hyundai-i30-2017

#32
2018-04-25 13:18

Det är bara att titta på bilen i länken i #29 så ser man... inga stänklappar. Inte mycket att diskutera med andra ord,

#33
2018-04-25 14:28

Ni förstår kanske nu att det inte e nån ide att argumentera eller diskutera med R. Maken till ordbajseri finns inte nån annanstans.

#34
2018-04-25 15:06

Ja, jösses. Ser man inga stänkskärmar på bilden så kan man gå in på Hyundais hemsida, så ser man att det är standard på modellen. Sen ser jag inte riktigt relevansen i att försvara avsaknaden av stänkskydd på en ny Peugeot med att en 6 år gammal Hyundai saknar stänkskydd.

#35
2018-04-25 15:11

Edwin, ja jösses det märks att du inte har förstått diskussionen. Den handlar inte om att försvara att Peugeot inte har det, jag har aldrig påstått att det är bra att Peugeot saknar det och jag heller inte sett någon annan i tråden säga det är bra att Peugeot saknar stänkskydd. Så var du har fått det ifrån att någon försvarar att Peugeot saknar stänkskydd, det begriper jag inte. Uppenbart har du inte läst inläggen i tråden. Det jag ifrågasätter är att Vi Bilägare inte följer en uniform standard när det gäller att bedöma stänkskydd. Vi Bilägare säger att Peugeot 308 inte har stänkskydd. Men det är många bilar som inte har stänkskydd och ViB säger inget om det. Och det är vad detta handlar om. ViB klagar på att Pegueot 308 saknar stänkskydd, men de klagar inte på andra som inte har stänkskydd. Du kan ju själv gå in på rotskyddstestet av Renault Mégane som publicerades idag och där säger ViB ingenting om stänkskydd, för att ta ett exempel. Det är handlar inte om att försvara någonting, det här handlar om att kritisera att ViB inte följer en uniform standard dvs de tar upp olika saker i sina rostskyddstester och det gör att deras betyg och omdömen är svåra att förstå.

#36
2018-04-25 16:07

Edwin, vi andra förstår dig mycket väl men R kommer aldrig erkänna att han hade eller skrev fel. Han för alltid över "felet" på någon annan typ att man inte förstått eller så. Det är R i ett nötskal. Det är därför han skriver otaliga ord o vimsar än hit o dit för att vi andra ska tröttna eller så.
Det är hans sätt att "argumentera" helt enkelt.

#37
2018-04-25 16:16

Peter, trevligt att höra!

#38
2018-04-25 16:19

Edwin, det finns en anledning till att R inte läser/kommenterar det jag skriver. Förmodligen är jag blockad, R gillar inte när någon talar om sanningen för honom.

#39
2018-04-25 16:29

Edwin: jag förstår att du inte tittat på bilderna i länken i #29, den bilen är inte 6 år gammal, utan från 2017. Den har inga stänklappar vad jag kan se. Samma sak med Tiguan, kan inte se några stänklappar på de bilar som står i bilhallarna.
Att sedan börja baktala medlemmar här ändrar inte antalet stänklappar, eller faktumet att de kommenteras ibland och ibland inte.

#40
2018-04-25 16:30

Hur kom Tiguan med här?
Var den med i jämförelsetestet?
308, i30 och Megane.

#41
2018-04-25 16:40

Därför att den, som så många andra, inte kommenterades av ViB om stänklappar. Och att den förmodligen kommer rosta upp i linje med kommentarer här.

#42
2018-04-25 16:45

Tiguan har stänklappar fram, läs testet. Dessutom är den mycket bra behandlad i hålrum o balkar. Finns också att läsa för den som orkar.

#43
2018-04-25 16:48

Hultarn, i inlägg 29# länkas det till rosttestet av i30 i halvkombimodell. Den bilen har stänkskydd och det syns även på bilden högst upp. Jag förstår inte besattheten av att det ska stå med i den skriftliga summeringen av rostskyddsbedömningen.

#44
2018-04-25 17:28

Edwin, för att granskningen ska vara kvalitetssäker och därmed trovärdig så bör ju ViB följa en standard dvs behandla alla lika. Och vi kan se att de inte gör det. Stänkskydd är ett exempel där ViB ibland nämner det och ibland inte, ibland klagar på att det inte finns och ibland tycker stänkskydden är oviktigt. Antimgen tycker man att stänkskydden är bra och då ska alla som saknar det kritiseras, eller så tycker man det är oviktigt och då bör man inte peka ut någon. Men här handlar det om att ViB ibland tycker det är bra med stänkskydd och ibland att det är oviktigt. Stänkskydd påverkar inte bara den egna bilen, utan även bilen bakom. ViBs svajjande i frågan ger ett oseriöst intryck.

#45
2018-04-25 17:33

Det kan också vara relevant att komstatera att den förra i30 utan atänkskydd får högre rostskyddsbetyg än den nya generationen. Om stänkskyddet saknar betydelse för rostskyddet varför ens nämna det alls? I testet av förra i30 nämns inget om stänkskyddet, inte heller i testet av nya i30 halvkombin. Varför det är relevant att nämna på i30 kombi och att der saknas på Peugeot 308 men inte relevant att yttra om i andra fall, det motiveras ingenstans.

#46
2018-04-25 17:52

Att ni orkar, jag konstaterar att alla bilar blir mer eller mindre blästrade på sparklådorna utan stänkskydd.
Och vissa bilar Ända upp till dörrhandtagen.

#47
2018-04-25 17:54

Mao, isåfall är det väl en viktig komsumentimformation som borde stå med i alla tester och inte bara ibland?

#48
2018-04-25 18:24

Ibland kan det vara bra med skygglappar...

#49
2018-04-25 20:04

Peter E: jag vet att det står i texten, men ser du några på bilden?
För att dubbelkolla så kikade jag även på Tiguan på bilfirmor, men de hade inga heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.