Bild
Nästa artikel

Rosttest: Peugeot 308 SW (2012)

Rost

Framskärmar i plast och motorhuv i aluminium är två vettiga rostskyddsåtgärder på Peugeot 308. Bilen har också bra skärmkanter bak och är som helhet modernt byggd utan onödiga skarvar.

Det som i första hand drar ner betyget är den totala avsaknaden av invändig behandling, såväl i kaross som i balksystemet under bilen. På minuskontot noteras också att tätningarna i motorhuv, baklucka och dörrar är bristfälliga och att underredet har många oskyddade skarvar.

Att stänklappar saknas och att innerskärmarna bak är i fuktsamlande filtliknande material ger inte heller några pluspoäng.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Active

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.