Bild
Nästa artikel

Rosttest: Peugeot 308 (2016)

Rost

Aluminium och kompositmaterial skyddar Peugeot 308 mot mycket rost. Att det saknas stänklappar och invändig behandling i bland annat dörrar drar dock ner betyget.

Vi Bilägare Biltest 2016/07: Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane

Artikel ur Vi Bilägare nr 2016/07. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor Nya Mégane är Renaults hopp i den allt tätare Golfklassen. Men har den vad som krävs för att lyckas? Svaret ges i mötet med Opel Astra och Peugeot 308. Så snart din betalning är godkänd får du filen för nedladdning på din skärm, du har tillgång till filen i 90 dagar genom ditt konto här på Motorvärlden. Du får även ett mail med ämnesraden "Ladda ner din fil här" där du kan ladda ner din fil.

Motorhuv och framskärmar är av aluminium (se bild) medan baklucka, reservhjulsbalja, bränsletank och en del av underredets bakre delar är av kompositplast. Innerskärmar av plast finns både bak och fram.

Skärmkanterna bak är av vettig, icke smutssamlande, konstruktion. Tätningarna i dörrarna är något korta och täcker inte hundraprocentigt. Ljudisoleringsmaterialet i A-stolparna är av ett bra, fuktavstötande material och skarvarna under bilen har välgjorda tätningar. Invändig behandling saknas, såväl i dörrar som i balkar och hålrum under bilen. Stänklappar saknas och viss blästringsrisk finns vid bakdörrarnas nederkanter. 

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2016-06-21 10:56

Svårt att se på bilderna då framhjulet skymmer, men är det någon av dessa tre som har stänkskydd? Det verkar inte vara många bilar som har stänklappar som standard.

Jag blir lite konfunderad, då detta påpekas ibland, ibland inte. Oavsett om de finns eller ej.

Snålt i vart fall att inte ha invändig behandling av balkar.

#2
2016-11-15 09:32

Varför finns ej informationen mer om graderingen 1 - 5 mer på "rost testerna " ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.