Nästa artikel
Rosttest: Opel Vectra (2002)
Rost

Rosttest: Opel Vectra (2002)

Publicerad 23 september 2002 (uppdaterad 28 november 2016)

– Om jag bara tittade på bilen underifrån, skulle jag aldrig gissa på en Opel, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB.

Det är ett högt beröm till Vectras rostskydd. Opel Vectra är både väl konstruerad och behandlad för att stå emot rost. Karossen har ovanligt få skarvar. Motorhuven är av aluminium och samma material finns i de detaljer i bakre stötfångaren som utsätts för smutssprut. Bränsletanken är av plast.

Karossen har galvaniserats till 80 procent - taket, exempelvis, behöver inte galvas. Därutöver har Opel lagt på ett omfattande extra skydd i form av vaxbehandling i dörrar och underredets balkar. Skarvar i dörrar och runt skärmkanter är väl limmade.

– Allt verkar genomtänkt och är rejält gjort, menar Thomas Widström. Den allvarligaste anmärkningen är, att bilen saknar stänklappar.

Vissa komponenter som ligger under durken skyddas i alla fall av plastribbor. Nya Opel Vectra får ändå högsta rostskyddsbetyg, en femma.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.