Bild
Nästa artikel

Rosttest: Opel Meriva (2013)

Rost

En bra grundkonstruktion och extra skydd på rätt ställen gör Opel Meriva motståndskraftig mot rost. Många skarvar under bilen är vågformade vilket tillåter luften att cirkulera. Fogarna på motorhuv och baklucka har tätats väl och i dörrarna finns vax.

Sparklådornas kanter har flyttats in en bit under bilen där de sitter mer skyddade för sprut från hjulen. Bakskärmarnas kanter har vikts på ett sätt som inte samlar smuts.

Men några missar har Opel gjort. Vid bakdörrarna finns en karosskant som riskerar att blästras av sprutet från framhjulen. Stänklappar borde vara standard men ingår istället i ett paket för 2 800 kronor. Snålt!

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Meriva Enjoy 1,4 Turbo Ecotec

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2013-07-17 22:30

Visst borde stänkskydd vara standard men de finns att köpa för 297 kr enligt Opels svenska webbsida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.