Bild
Nästa artikel

Rosttest: Opel Meriva 1,4 Turbo Enjoy (2010)

Rost

Bra konstruktion och extra skydd på rätt ställen gör Opel Meriva motståndskraftig mot rost, trots att hela bilen är tillverkad av plåt. Många skarvar under bilen är smart vågformade vilket tillåter luft att cirkulera. Baklucka och motorhuv har fogar som noga tätats. I dörrarna finns skyddande vax. Sparklådornas kanter har flyttats in en bit under bilen där sprutet från hjulen inte träffar så hårt. Bakskärmskanterna är vikta på ett sätt som inte samlar smuts.

Opel verkar på många sätt bekämpa rosten, men har gjort några obegripligt klantiga missar. Slitskyddet under bilen tar abrupt slut vid bränsletanken. Vid bakdörrarna finns en karosskant som kommer att blästras av hjulsprutet, för några stänklappar har Opel inte kostat på. På karossen har det klistrats en plastbit som ser ut att skydda, men som snarare kommer att hålla plåten fuktig.

– Det första en Merivaägare bör göra är att montera stänklappar, råder Vi Bilägares rostexpert.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Meriva 1,4 Turbo Enjoy

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.