Bild
Nästa artikel
Opel Insignia Country Tourer 2015.

Rosttest: Opel Insignia Country Tourer 2015

Rost

Gediget rostskydd, men minus för att bakluckans insida är oskyddad.

Läs hela testet!

Opel Insignia Country Tourer, Skoda Octavia Scout och Subaru Outback granskas i ett 11 sidor långt test.

Insignia har generellt sett ett mycket bra rostskydd, med få skarvar och bra tätning i de som finns. Dörrarnas insidor är behandlade med vax, utsatta ställen på undersidan har ordentligt slitskydd. Inga fukt- eller smutssamlande täckskivor undertill (bild 1) – bra! Skärmkanterna bak är invikta och limmade så att smuts inte får fäste.

Alla innerskärmar är av plast. Motorhuv av aluminium är ett extra plus (också på Subaru). Ovanligt vältäckande vaxbehandling inne i balkarna. Isolermaterialet mellan vindrutestolpe och skärm suger ej fukt. Minus för att stänklappar saknas och för att bakluckans insida saknar invändig behandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-05-11 12:08

Saknas betyget i artikeln, men borde väl vara en 4a eller 5a.
Sen undrar jag varför man (7st) klickar på bromsa för ett gediget rostskyd???

#2
2015-05-11 12:16

Tja, en snabb enkel förklaring är att man gillar Opel och blir glad att den verkar ha ett vettigt rostskydd.

#3
2015-05-11 13:29

Nu finns betyg också, tack för påminnelsen.

#4
2015-05-11 13:35

På A6 skrevs det bl.a. "Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas behandling innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet. "
Dessutom ser jag inga stänklappar på den heller (svårt att se på bilden kanske), men den fick ändå en 5:a?

Mysko.

#5
2015-05-11 17:41

Men hultarn, det var ju en Audi det. Nu pratar vi Opel inte kan de vara bättre än någon annan bil..
Men vi som kört Opel vet vilken kvalitéts bil det är och att de är bättre än de flesta andra märken.

#6
2015-05-11 17:42

Här måste jag fråga.
När börjar plast rosta? Vad jag vet så har min Opel Insignia sportstourer plastbaklucka men Vi Bilägare kanske har en senare konstruktion och då har jag ändå en årsmodell 2015

#8
2015-05-11 21:54

Tycker Insignia är en fin bil.

#9
2015-05-11 22:00

Jag blir så trött på allt skitsnack om Opel, förstår inte riktigt va de beror på men de har ju bevisats i flera rapporter att flera av Opels modeller legat i topp kvalitetsmässigt och dom som klagar kan sitta i en gammal sunkig Audi ??

#10
2015-05-11 22:30

RCS-51, tro inte att DKW var skit på 60-talet, de hörde faktiskt till de bättre men förtalades p.g.a. sin tvåtaktare, men den motorn var ändå bättre än när samma bil började kallas Audi och fick en märklig fyrtaktare.
Men att Opel fått skitstämpel är inte så underligt, under 70-80-90 gjorde man många dumheter, en del dåliga motorkonstruktioner, men mest och värst var rosten och det tar tid att reparera en sådan sak.
Från 00 har man ju satsat på rostskyddet och där ligger man nog i topp idag, men det krävs enormt arbete att få kunder att inse detta.
Sedan hjälper det nog inte med ett bra rostskydd på Insignia med den korkade design den har.
Synd, det är en trevlig bil i övrigt med fina körvärden.

#11
2015-05-11 23:04

Korkad generalagent snarare.
Sedanmodellen som är den bästa versionen säljs inte i Sverige och 5-d C.C. (som är betydligt snyggare i nya versionen) är bortglömd, så Insignia likställs alltid med den ganska speciella udda modellen S.T. som man hela tiden gör misstaget att inbilla sig är en vanlig kombibil - - - vilket det inte är.

MEN försök få en Svensk att fatta det...

Detta är ett försök att ta fram en egen typ av bil som inte faller inom något traditionellt fack.
Föregångaren var Signum.
Fler udda karosser som säkert kommer att bli lika missförstådda är på väg.

#14
2015-05-12 07:17

Jo jag kommer ihåg 70 talet tom 60 talet och vilka bilar rostade inte då ? Nä de här hackande och gnällande på vissa märken av självutnämda bilexperter som oftast snackar sitt märke och förmodligen aldrig kört en opel måste bero på nåt annat, De ska helt enkelt pratas strunt, angående design så är ju de en smaksak, annars skulle vi väl åka lika bilar med lika färg.

#15
2015-05-12 15:24

"Med den logiken borde ju VW Golf generation 1 ( en fruktansvärd rosthög) , ger mig fan på att DKW inte rostade mindre än Opel då, samt Saab 99, Saab 900 ( totalt upprostade nederkanter på dörrar och upprostade övre fjäderbensfästen) m.m m.m vara totalt rökta på marknaden. Men icke! Det är bara Opel som har "Rekord i rost" och därmed kallats Gevalia alltid nyrostad, trots att Opel inte rostade mer än t. ex Vovo. Jag har aldrig fattat den logiken."

Orsaken är att Opel var huvudkonkurrent till Volvo och Saab, Opel är ett av få bilmärken som varit den mest sålda bilen i Sverige, det fanns alltså en oherrrans massa människor som var fientligt inställda till Opel och sökte med ljus och lyckta efter något att dikta ramsor om - Nationalism och traditioner.
Det är samma metoder och orsaker som ännu är i full verksamhet.

#16
2015-05-12 15:36

Värre rappakalja än det som N-iklas fick ihop nu senast har jag nog sällan läst... Inte mycket att kommentera... Opel har rostat som tusan, inget snack om den saken. Att andra bilar också rostat - och de facto rostar - förringar knappast Opels tidigare tillkortakommanden (vilket ofta är syftet med parallellen från en märkesfanatiker).

Ja nåväl: Helt dumt är det väl inte (trots allt). Biltillverkning innehåller en hel del nationalism, vilket vi ofta ser här i trådarna. Detta stör marknaden funktionssätt och gör att undermåliga produkter slår ut mer hållfasta dito. Biltillverkning är alltså politik, vilket N-iklas egentligen borde gilla då Opel annars varit nedlagt för länge sedan.

F.ö anser jag att Insignia är en underskattad bil på många plan. Den utgör ett bra alternativ till flera andra bilar i segmentet. Men så var det ju det här med informationen....

MVH AL

#18
2015-05-12 18:27

Är inte Insignia kombi en vanlig kombi? Vad är det då? :D

#19
2015-05-12 18:44

Det jag menar RCS-51 (medlem i 22 h och nio minuter) är att kunderna inte alltid har tillgång till fullständig information om en produkt ifråga. Ett fenomen som jag och N-iklas tidigare behandlat.

Det innebär alltså att köparna kanske inte alltid gör det mest rationella valet - utifrån deras individuella köppreferenser. Därigenom får vi en snedvriden marknad och en sämre matchning mellan utbud och efterfrågan. I slutändan får vi då sämre produkter kontra den efterfrågan som köparna står för.

I vilken grad Opel sedan rostat i jämförelse med andra är svårbedömt. Där går jag helt på vad ögonen sett - och helst på heltäckande data från bilprovningen. Visst finns det andra märken som rostar likaså, äldre Renault och Fiat rostade garanterat minst lika mycket - om inte mer. Men de var inte lika numerärt förekommande i trafikmiljön och därigenom heller inte lika klassade som "rosthögar" i folkmun.

MVH AL

#20
2015-05-12 19:55

Roger Skagerström: Taget från Opels svenska hemsida: "Den högteknologiska kombin."

Det var det N-iklas menade med att det inte var en vanlig kombibil. Antar jag. ;-)

#21
2015-05-12 20:07

Det som är mest bekymmersamt är vart är Opels representanter i Sverige. Här måste en motorjournalist hitta ett sätt så inte Insignian får högsta betyg i rosttestet, så vad hittar de på? Jo att bakluckan har dåligt rostskydd. Alltså en lucka av plast ska rostskydda. Men snälla Vi Bilägare om ni ska vara trovärdig så bedöm Opel rätträttvist.

#23
2015-05-12 22:58

Ja den har jag hört tidigare RCS-51: Fast i en annan tappning: "Köp en Opel, bli belåten, se naturen genom plåten". Lite småfyndigt tycker jag.

Fördomar och allmän raljans förekommer nog överallt. De som tar åt sig är nog mest märkesfanatikerna som av någon outgrundlig och i mina ögon fullkomligt irrationell anledning, bedömer en bils kvaliteter baserat på ett varunamn snarare än empiriska data och/eller tekniska slutledningar. Personligen tycker jag att det är just både fördomsfullt och ett inskränkts perspektiv, och i princip en direkt motsats till vidsynthet. Men var och en har rätt sill sin åsikt.

MVH AL

#24
2015-05-13 12:35

"De som tar åt sig är nog mest märkesfanatikerna som av någon outgrundlig och i mina ögon fullkomligt irrationell anledning, bedömer en bils kvaliteter baserat på ett varunamn snarare än empiriska data och/eller tekniska slutledningar. Personligen tycker jag att det är just både fördomsfullt och ett inskränkts perspektiv, och i princip en direkt motsats till vidsynthet. Men var och en har rätt sill sin åsikt."

Men allt vad AL skriver i denna fråga är inte baserat på "empiriska data och/eller tekniska slutledningar" utan på just precis hans personliga "fördomsfulla" och "inskränkts perspektiv".

Att någon bedriver fanatiskt korståg mot en bil så till den milda grad att man i princip tuggar fradga i bokstäverna helt utan anledning är knappast friskt.

Varje minsta positivt argument om Opel är baserat på enbart fakta och ingenting på åsikter eller känslor.
Att sedan dessa fakta inte erkänns därför att de inte godkänts av övervakningsmyndigheten AL är ju helt denna myndighets eget bekymmer.

#25
2015-05-13 14:12

Det ligger i sakens natur, att märkesfanatiker som N-iklas, tycker illa om att folk sett en och annan rostig Opel ute i trafiken. Han dömer ju hunden helt efter håren (eller märket rättare sagt), vilket är fördomsfullt om något. Och väl i linje med en fundamentalist, så polariserar N-iklas debatten och kategoriserar gärna folk efter samma inskränkta metodik (att jag "hatar Opel"). Det finns flera organisationer som gör så idag för att locka anhängare. Tyvärr inga särskilt trevliga sådana. Men oavsett vad N-iklas anser, så har jag kunnat konstatera rost på äldre Opel, eftersom jag inte är märkesbunden utan arbetar utifrån en objektiv synvinkel. Opel har rostat och rostar fortfarande (om än i saktare mak), att förneka det är att arbeta helt med skygglapparna på.

Studerar man vilka bilar som har mest rostskador hos Bilprovningen är det dock inte Opel som är värst. Både äldre Renault, Ford och Chevrolet har några procent fler underkända bilar kopplat till rost i bärande konstruktion. Men Opel ligger långt ned i listorna med deras äldre modeller, det är ett empiriskt faktum.

MVH AL

#26
2015-05-13 21:52

Vad jag kan se i SBP: statistik finns ingen Opel med bland de sämsta, årsmodell 2000 och 2002. Det säger att man fått bukt med de tidigare rostproblemen.
De sämsta är Kia, Chevrolet, Hyundai, Nissan, Subaru.

Att påstå att Opels bilar idag fortfarande skulle vara rostburkar vore en grov överdrift, de har blivit rejält mycket bättre. Därom råder nog inga tvivel. När såg du en 10 år gammal Opel med rost senast?
Överbevisa mig gärna. :-)

#27
2015-05-14 00:52

Hultarn har helt rätt i sitt påstående och kan inte överbevisas, gamla bilar som brukats året runt blir rostiga oavsett märke. När är en bil gammal ?

#28
2015-05-14 07:40

I många testet där opel varit med så har de ofta varit i topp, men alltid har betyget dragits ner pg a det varit en opel. Varför har jag aldrig förståt. Har ägt och kört många olika bilar inom mitt job. Jag kan nog påstå att Opel är nog det märket som varit minst problem med och definitivt lika bra rostskyddad som andra. Om de svenska motor journalisterna vekligen fattat att det är en av Europas största märke, även om de varit motarbetar av sina egna ägare (GM) så kommer de med all säkerhet att sälja bra här också

#29
2015-05-14 12:25

Precis som nämnts så rostar alla bilar före eller senare. Opel har tidigare tillhört de som rostade tidigare än andra. Idag är man nog bättre, precis som att Renault förbättrat sitt rostskydd.

I Bilprovningens underlag så utmärker sig Opel. Hultarn får läsa hela den sammanställning som han åberopar och inte bara utvalda delar på sidan 7. På sidan 8 och 9 i samma underlag står precis det jag skrev tidigare. Där återfinns det både Opel, Renault och Ford.

Men som sagt. Numera kanske Opel har förbättrat sitt rostskydd.

MVH AL

#30
2015-05-15 08:41

Jag hittar inte det som AL pekar på, men här står då inget om rostiga Opel eller Renault (sidan 7 och 8):
http://www.bilprovningen.se/download/18.7d465a5d14c4aaa1bf8165/142839377...

Däremot finns gamla Fordar bland idel asiater.

Tyvärr hittar jag inget om nyare bilar, men min uppfattning är att Opel och Renault har blivit mycket bättre rostmässigt och ligger snarare över än under snittet. Så, det urgamla talesättet kan gott skrotas.

#33
2015-05-16 13:39

Min mor har i princip alltid haft Opel, de senare bilarna har aldrig haft problem med rosten. Det har istället varit bromsar och lite småfel. I det stora hela har hennes bilar (Opel) hållit bra kvalitet, synd bara att de är så tråkiga och fula. Opel är säkert ett bättre märke än vad många tror men lockar väldigt få köpare. Tror det är många gamla fördomar som hänger sig kvar samt att designen inte tilltalar så många.

#34
2015-05-16 13:50

Styggavargen.

Opel är väl inget fulare eller tråkigare än VW eller annat märke!? På vilket vis är denna Insignia i artikeln tråkigare än Passat eller tex Avensis? Designen på Opels modeller ligger inte efter andra märkens modeller så det har någon avgörande betydelse enligt mig, men visst design är en smaksak och borde inte alls diskuteras liksom att tävla i musik, läs Eurovision song contest......

Jag gillar Insignia!

#35
2015-05-17 14:23

Men nu är det ju ett faktum att om man påstår något generellt om något så bör man ha ingående kunskaper som är så omfattande att man kan påstå det man gör på goda grunder.

Vad AL gör är att bara plocka ut i princip två punkter, rost och kvalitet därför att det är de enda han kan presentera något om överhuvudtaget därför att han är en siffernisse, en byråkrat som lever uteslutande i tabeller och det som inte står i tabellerna vet han absolut ingenting om.

Kunskap noll.

Han vet absolut ingenting om Opel som inte står i de kära tabellerna, trotts detta är han en av de flitigaste som finns när det gäller att göra generella, tvärsäkra och dömande uttalanden om Opel.

Härav kan man dra sina slutsatser.

#36
2015-05-17 14:39

Nu är det är merca som tagit den föga hedersamma platsen som rostbil ...
Premiumrost... ;o)

#37
2015-05-18 12:35

Hultarn: Uppenbarligen kollar vi i olika dokument. Mitt heter "Bilprovningen avslöjar" och är från maj år 2011. På sidan 9 redovisas de bilmodeller med högst andel underkända till följd av rost i bärande element, 12 år gamla fordon, d.v.s årsmodell 1998. Opel Sintra hamnar där bland de fem sämsta, dock före Renault, Chevrolet och Ford.

Går vi sedan upp på nyare modeller så verkar både Renault som Opel ha förbättrat sitt rostskydd. Men som diskussionen gick här i tråden tidigare så påstods det att äldre Opel inte rostade, vilket vi nu härmed kan avskriva.

MVH AL

#38
2015-05-18 12:42

RCS-51

"så måste jag konstatera, att Opel inte på någon enda årsmodell behöver skämmas för modellrelaterade fel. Men om jag t.ex. ägde en Volvo-XC90 så skulle jag definitivt undra vad jag hade köpt för skräp"

Du missuppfattar data. Volvon har förvisso inget strålande resultat, men det förvärras av att den genomsnittliga XC90 rullat betydande körsträckor och väsentligt mycket längre än flertalet andra. Räknar du om det som fel per körd kilometer blir det inte riktigt lika illa, även om det som sagt inte är särskilt lysande. Modellrelaterade fel var ju heller inte det som debatterades här i tråden, utan huruvida det finns någon grund för att äldre Opel rostar eller inte..

MVH AL

#39
2015-05-18 12:44

Opels yttre design är det väl inga större fel på. Interiör, materialval, drivlinor och köregenskaper är väl de som bedöms höra till det tråkigare slaget.

#40
2015-05-18 12:48

Jag har aldrig påstått att jag kan mer om Opel än någon annan N-iklas. Men jag är ingen fundamentalist, så jag kan acceptera fel och brister hos samtliga bilmärken.

Att jag sedan, tvärtemot vissa andra, har ingående kunskaper om hur man tolkar data, och kännedom om hur man hittar (dolda) samband därinom, gör att jag rätt enkelt kan motbevisa alla de floskler som N-iklas spyr ur sig i trådarna. En egenskap som han delar med övriga fanatiker som drar långtgående slutsatser om bilar baserat på ett varunamn och marknadsföring....:-)

MVH AL

#41
2015-05-18 13:07

Ingen har väl här påstått att Opel inte tidigare haft rostproblem?
Bara att de inte varit ensamma om saken.

Sintran var inte ens byggd i Europa, men oavsett så har Opel lyft sig rejält om man jämför 1998 och 2002, nyare har jag inte hittat.

#42
2015-05-18 13:32

Det finns fler än Opel som rostar Hultarn. Det är vi nog alla överens om.

MVH AL

#44
2015-05-19 13:32

RCS-51 har tydligen bra koll på vad jag arbetar med, och omnämner mig dessutom vid "AL" vilket förstärker det jag skrev i denna tråd tidigare. RSC-51 är alltså en gammal bekant, som synts under många olika nick här under årens lopp. Vore det inte lättare att använda samma pseudonym?

Men men, något får ju RCS-51 ur sig trots allt.

"I det här fallet måste jag nog hålla med N-icklas att du är en siffernisse"

Siffror är ett sätt att beskriva och mäta upp egenskaper i en population. Har RCS-51 och N-iklas en bättre metod för att kartlägga rostfrekvens, eller modellrelaterade fel, så att vi kan göra jämförelser är jag idel öra. Det skulle vara en revolutionerande upptäckt. :-)

"som när du ser ut att få fel, vänder och vrider statistiken så att det blir som du vill."

Det går inte att vrida och vända på statistik. Det är möjligt att statistik ibland lämnar utrymme för lekmannamässiga tolkningar, båda här som inom media generellt sett. Men data är vad data är, oavsett hur man definierar rätt och fel. Och förresten, det finns inget rätt eller fel inom statistisk bearbetning. Det är inte frågan om några bevis. Jag tror helt enkelt att RCS-51 inte förstår vad det är han pratar om.

"Volvo XC90 är en skitbil enligt SBP hur du än vänder och vrider på siffrorna."

Det som går att visa, är att andelen fel växer i relation till körda mil. Det kännetecknar hela underlaget från SBP. Anledningen till det är att ingen har lyckats konstruera en evighetsmaskin än och allra minst Renault och ej heller Opel. Bilar som rullat långt, har generellt sett fler fel än de som är nya. Volvo och Mercedes bilar rullar i regel långa sträckor, och har av den anledningen många fel numerärt sett.

Om man nu önskar jämföra olika bilmodeller med avsikt på antal fel, så måste vi tillämpa en metod som eliminerar variationerna i körsträcka. Annars blir jämförelsen förstås felaktig. Denna metod är välkänd och lärs ut redan på grundnivå.

XC90, som i huvudsak har fel på parkeringsbromsen (de flesta XC90 har automatlåda), får 63,2% underkända med diesel och 56,6% med bensin (avser grupperna modell och miljörelaterade fel). Dieslarna har i genomsnitt rullat 25 381 mil mot bensinvariantens, 17 204 (avser årsmodell 2002). Tar vi nu hänsyn till skillnaden i körsträcka blir felkvoten följande

XC90 diesel: 0,024
XC90 bensin: 0,032

Dieselbilen har alltså ett bättre resultat än bensinvarianten. Men båda XC90-varianterna är sämre än medelbilens resultat - kopplat till den höga felnivån på parkeringsbromsen. Detta går inte att förneka.

Kollar vi sedan mot Renault Laguna kombi, så har den i genomsnitt rullat 16 160 mil och med 67,9% underkända bilar. Renault Laguna får därmed en felkvot om 0,042 - vilket är den sämsta siffran av alla de 425 000 undersökta bilarna år 2012.

Kollar vi Opel och deras sämsta bil, så heter den Opel Zafira. Den har i genomsnitt rullat 16 139 mil och har 54,3% underkända. Felkvoten blir där 0,034.

Så Opel har 6,2% fler fel än Volvos XC90, Renault har 32% fler fel än Volvo. Tar vi det sedan på märke ser nog relationerna annorlunda ut. Jag har inte tid just nu, men kan göra det vid ett senare tillfälle.

Vilka som är skitbilar och inte får läsarna till denna tråd nu själva avgöra.

Och förresten: Renualt tillhör det märke som skrotas ut först av alla bilar. Opel är där bättre - men har fortfarande en bit kvar till Volvo och Mercedes. De båda sistnämnda har längst livslängd av alla.

MVH AL

#45
2015-05-19 15:39

Om vi sedan använder Bilprovningens data från år 2012 och studerar samtliga bilar från olika utvalda bilmärken -årsmodellerna 2002, 2004, 2007 och 2009 (n=588 326) och med avsikt på modell- respektive miljörelaterade fel - så ser det ut enligt nedan.

Bilmärke/Felkvot (Avvikelse mot medelbilen i procent)

1. Toyota: 0,008 (-58%)
2 Audi: 0,012 (-37%)
3 Volkswagen: 0,016 (-16%)
4. Volvo: 0,018 (-6%)
MEDELBILEN: 0,019
5. Mercedes 0,021 (+10%)
6. Opel: 0,024 (+26%)
7. Peugeot 0,027 (+42%)
8. Citroen 0,030 (+58%)
9. Dacia: 0,036* (+89%*)
10. Renault 0,039 (+105%)

*Underlaget är väldigt litet så resultatet skall tas med stor försiktighet.
Bland entusiastbilarna är Porsche det märke med minst fel: Närmare 0,007.

Vi kan alltså konstatera, att det fortfarande finns ett visst fog för att Opel och Renault har fler fel än medelbilen (som av naturliga skäl korrelerar rätt väl med Volvos resultat) och väsentligt många fler anmärkningar än de bästa japanerna.

http://www.bilprovningen.se/download/18.7d465a5d14c4aaa1bf8161/142839376...

MVH AL

#47
2015-05-20 02:46

Nä det tog inte det minsta hårt. XC90:s resultat går inte att förklara bort, men det går att förstå om man läser in sig på ämnet.

Iskall på begagnatmarknaden har jag inga kunskaper om däremot. Jag har aldrig sålt någon XC90. Däremot har jag haft en själv - en D5 - som var synnerligen trevlig och komfortabel. Den gick helt felfritt. Men jag använde parkeringsbromsen ibland och lät inte bilen hänga på växellådan.:-)

I övrigt är att konstatera att både Opel och framförallt Renault har betydligt fler anmärkningar i SBP:s heltäckande underlag än medelbilen. Det är fakta som motsäger RCS-51:s påståenden om grundlösa rykten osv!

MVH AL

#49
2015-05-21 21:13

Konstigt att inte DEKRA:s kommer fram till samma resultat som SBP:s? Där har Opel Insignia och Astra varit i topp i flera år, båda har tom varit bäst av alla i Europa, bättre än Audi, BMW, Mercedes, Volvo alla andra superbilar. Materialval är nog inte sämre än andra och tråkigt är väl ändå en smaksak. Drivlinor har nog Opel alltid tillhört de bästa och hållbaraste på markanden likaså köregenskaper.

#50
2015-05-29 10:08

Ja där kom du inte långt RCS-51. MVH AL gör slarvsylta av alla som försöker sej på att hänvisa till siffror. För egen del går jag på mina erfarenheter eftersom jag besiktigat bilar på bilprovningen. Renault är då betydlig sämre än Opel anser jag. Opel har både bra o dåliga modeller och sällan dyra fel. Ja, om vi bortser från de äldre som kunde rosta rejält. Men det är en bit kvar till japsarna för Opel. Inget snack om den saken.

#51
2015-11-29 02:53

MVH-AL,texten nedan skrev du "nyss",mycket bra text som fick trollet att ändra skepnad än en gång och krypa tillbaks in i sin "husvagn".
Tack AL,mycket roande läsning.
Men nu har ju RCS lämnat forumet pga dina fina inlägg,tackar och bockar!
:-)
"RCS-51 har tydligen bra koll på vad jag arbetar med, och omnämner mig dessutom vid "AL" vilket förstärker det jag skrev i denna tråd tidigare. RSC-51 är alltså en gammal bekant, som synts under många olika nick här under årens lopp. Vore det inte lättare att använda samma pseudonym?
Men men, något får ju RCS-51 ur sig trots allt."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.