Nästa artikel
Rosttest: OPEL Insignia 2,0 CDTI Edition (2009)
Rost

Rosttest: OPEL Insignia 2,0 CDTI Edition (2009)

Publicerad 23 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Runt sekelskiftet reviderade Opel sina rostskyddsmetoder vilket gjorde bilarna betydligt mer motståndskraftiga. Insignia har förberetts väl för att klara tolv års rostskyddgaranti. Karossen är modernt konstruerad med få skarvar och de som finns är väl tätade. Hålrummen har behandlats med tunt vax. På de mest utsatta ställena under bilen ligger ett slitskyddslager. Undertill går också att hitta en och annan otätad skarv.

Skärmkanterna är invikta och limmade på ett sätt som hindrar smuts från att lägga sig kvar. I alla fyra hjulhusen sitter innerskärmar av plast.  

Motorhuv av aluminium är ett extra plus. Minus blir det för bakluckan som saknar invändig behandling samt sparklådor med en nedåtriktad skarv som blästras av sprutet från framhjulen eftersom stänklappar saknas. Betyget blir en fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.