Bild
Nästa artikel
Opel Grandland X.

Rosttest: Opel Grandland X (2018)

Rost

Avgassystemet är dessvärre inte av rostfritt stål. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Huv och framskärmar är av aluminium medan bakluckan är av plast, lika så reservhjulsbaljan och bränsletanken. Sidodörrarna av stålplåt är inte limmade i framkant och har dåligt tätade hörn. Dock bra behandling invändigt. Innerskärmarna är av plast. Stänklappar saknas men plasten skyddar även skärmkanterna från blästring.

Stora plastsjok undertill men klent slitskydd och balkarna saknar invändig behandling. Den nedåtvända tröskelskarven är bra tätad, medan övriga chassiskarvar saknar tätning under plastsköldarna. Avgassystemet är dessvärre inte av rostfritt stål.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-03-06 15:47

Låter inte så bra!?

#2
2018-03-06 16:43

Tja det är PSA standard, den är ju inte tillverkad av Opel.

#3
2018-03-06 19:40

PSA standarden är nog mycket bättre än skiten från Opel! :D

#4
2018-03-06 20:00

Oj oj, det här rosttestet och kommentarerna tog hårt hos vissa läsare.
Kanske dax att ta av skygglapparna ?!
Det går inte att komma ifrån det faktum att rostskyddet har blivit sämre nu iom att
det är fransktillverkat. Dom dåliga lösningarna här, hittar man inte i någon tysk Opel !

#5
2018-03-06 20:00

Franskt skräp med Opel logga. Urk

#6
2018-03-07 05:08

Plastsjok undertill på bilar på den Svenska marknaden borde vara förbjudet. Kan bara bli problem med tiden.
Men en undran? Rostfritt avgassystem på en ny bil? Hur vanligt är det och vilket bilmärke levererar med det som original?
Så kommentaren ovan : "Avgassystemet är dessvärre inte av rostfritt stål." , står den bara för att det är en Opel som kollas?

#7
2018-03-07 06:14

"Avgassystemet är dessvärre inte av rostfritt stål." Jag trodde att alla original avgassystem var i rostfritt stål nu för tiden. Hur lång tid tar det i Sverige innan det är genomrostat?

#8
2018-03-07 09:16

Mina 60,70,80 och 90-talsbilar käkade avgassystem. Men sedan kom dom aluminiserade avgassystemen och på de senaste 20 åren har inte jag bytt några avgassystem.
Men däremot rostfria avgassystem som original har jag inte hört talas om.

#9
2018-03-07 12:54

Känns som att VIB behöver bena ut det här med det icke rostfria avgassystemet. Ni avkrävs en redogörelse för vilka bilar som levereras med avgassystem i rostfritt. Då pratar jag om bilar som vanliga människor köper, inte lyxbilar eller något långt ute i periferin. I annat fall ser jag ingressen till den här artikeln som alldeles häpnadsväckande.

#10
2018-03-07 16:31

Det är likadant med stänklappar, en del bilar kommenteras, andra inte. Oavsett om de har eller saknar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.