Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra 1,4 Turbo (2010)
Rost

Rosttest: Opel Astra 1,4 Turbo (2010)

Publicerad 23 februari 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Opels rostskydd har med åren blivit pålitligt. Astra har dock en del detaljer som drar ned betyget från högsta nivån. Bilen saknar till exempel stänklappar bakom framhjulen och sprutet träffar sparklådans nedåtriktade skarv.

Positivt är att Opel sprutar hålrummen i dörrar, balkar och tröskellådor med vax. Underredet är behandlat med slitskydd, som emellertid inte är riktigt heltäckande.

Innerskärmarna bak har en ny lösning. De består av både plast och bullerdämpande filtmaterial och plasten, som inte tar åt sig fukt, ligger an mot plåten där rostrisken är som störst. Skärmkanterna är modernt konstruerade utan smutssamlande veck.

Dörrskarvarna är bra limmade, liksom huv och baklucka. Delar av huvens sidoskarvar är dessutom försedda med luftspalter som ger god ventilation. Plus också för smart skärminfästning fram. Betyget blir en fyra.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra 1,4 Turbo
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.