Bild
Nästa artikel
Nissan Qashqai.

Rosttest: Nissan Qashqai (2018)

Rost

Endast naken plåt på vissa ställen där behandling saknas. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Hela karossen är av plåt. Både motorhuv och baklucka saknar invändig behandling. Skarvarna är dock väl limmade så när som på ett par ”luckor”. Dörrarna har viss invändig behandling, men i trösklarna eller längs- och tvärgående balkar saknas behandling helt med endast naken plåt.

Qashqai har bra stänkskydd både fram och bak. Innerskärmarna bak är av filt och under dessa saknas behandling. Dessutom har skärmkanten bak en stor smutssamlande hylla. Innerskärmarna fram är av plast. Där bakom, under A-stolpen, finns en fuktsamlande skumkudde.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till.

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-03-05 17:17

Stänkskydd fram. Bra. Dock för korta. Mindre bra. I övrigt normal Nissannivå. Tar tydligen inte några som helst intryck av Renault!

#2
2018-03-05 17:54

Nissan, Toyota liksom alla asiatiska bilmärken har ett suveränt rostskydd i verklig trafik och det är ju det som är det viktiga. Så den som köper dessa bilar behöver absolut inte slänga pengar i sjön på en extra rostskyddsbehandling till skillnad från de flesta europeiska bilmodellerna som får höga rostskyddspoäng men som trots detta rostar som ”bara den” tex VW, Saab, Opel, Ford och Volvo som absolut måste kostas på en extra rostskyddsbehandling.

#3
2018-03-05 20:14

Så helt obehandlad plåt = suveränt rostskydd ! Nja - min tolkning är uppenbarligen helt annorlunda än den som Stoor står för.

#4
2018-03-05 21:50

Obehandlad plåt? Var inte Volvo först med det i och med de nyare modellerna?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.