Bild
Nästa artikel

Rosttest: Nissan Qashqai 2,0 Acenta (2007)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nissan Qashqai  får lågt rostskyddsbetyg och i protokollet finns massor av minustecken. Hela
karossen är i stålplåt och invändig behandling saknas i såväl baklucka,
motorhuv, dörrströsklar som i balkarna under bilen. Underredets
slitskydd är undermåligt och tätningen i hörnen på dörrar, huv och
backlucka är dålig.

Innerskärmar bak saknas, liksom stänklappar.
Skärmkanterna bak är av rostkänslig konstruktion och dörrtrösklarna har
skarven rakt ned i hjulsprutet. De breda plastlisterna längst ned på
dörrarna och runt hjulhusen är andra tänkbara rostfällor.

På pluskontot noteras att det finns plastinnerskärmar fram och att dörrarna är invändigt behandlade i underkant.       
      
 -
Qashqai är något bättre konstruerad än Caliber och har färre skarvar i
kaross och underrede. Men det räcker inte när det finns så många andra
brister. Nissan är strykande nära en etta i betyg, säger Vi Bilägares
expert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.