Bild
Nästa artikel

Rosttest: Nissan Micra (2011)

Rost

Vare sig motorhuv eller baklucka har invändig behandling. Skarvar är dock tätade genom limning, men sämre i hörnen. Framskärmen har en modern och luftig montering. Dörrarna har rostskyddats i nederkant och har tätade plåtskarvar men lite dåligt i hörnen.

Micra saknar stänkskydd både fram och bak. Det finns också uppenbar risk för blästringsskador då nivåskillnaden mellan dörrar och skärmar är mindre lyckad. Plasttejpen på bakskärmens nederkant skyddar till viss del. Fram finns en innerskärm i plast men den är långt ifrån heltäckande och kontrollen avslöjar synliga  oskyddade skarvar i hjulhuset.

Undertill finns ett tungt slitskydd. Det är inte heltäckande. Bakvagnen är delvis oskyddad. Micra saknar också invändigt rostskydd i hålrum och balkar.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Micra 1,2L Tekna

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.