Bild
Nästa artikel

Rosttest: Nissan Micra 1,4 Tekna

Rost
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nissan Micra har en kaross helt i plåt. Huven är till viss del behandlad med rostskyddsmedel liksom sparklådorna, men dörrar och baklucka har man struntat i. På minuskontot noteras också att bilen saknar invändig behandling i balkar och att några innerskärmar bak inte finns. Skärmkanterna är dessutom av en dålig, smutssamlande konstruktion. Bränslepåfyllningsröret är i plåt och slitskyddet under bilen bara halvbra.

Mycket välgjorda är däremot limfogarna på huv, baklucka och dörrar. Sparklådorna är också av bra konstruktion med skarven vänd inåt och inte rakt ned. Vettiga innerskärmar fram samt plasttank och stänklappar ger ytterligare plus i protokollet.Men sammantaget blir rostbetyget för nya Micra ändå underkänt, bristerna på övriga punkter är för stora.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.