Bild
Nästa artikel

Rosttest: Nissan Micra

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Bilmodellen är densamma sedan lanseringen 2003, men sedan några år tillbaka förekommer innerskärmar bak och besprutning av bottenplattan. Behandlingen är dock mycket ojämnt utförd och ger inte speciellt mycket extra skydd jämfört med tidigare. Slitskyddet är tunt och reservhjulsbaljan på vårt testexemplar var bara besprutad till hälften. Balkarna under bilen saknar helt behandling, och i baklucka och huv är förekomsten av vax ojämn.

De kritiska delarna är skarvarna runt de vassa hörnen där tätningen blir tunn. Dörrarna, med tätning hela vägen, och tröskellådorna med kritisk skarv vänd inåt, är bäst skyddade. De små stänklapparna fram är avsedda att skydda mot hjulsprut, men de utstickande hjulhusen bak ligger ändå i farozonen. Rostrisken i bakre skärmkanter och i underredets skarvar är lite för stor för att Micra ska få helt godkänt betyg, trots vissa försök till förbättringar.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.