Bild
Nästa artikel

Rosttest: Nissan Juke (2011)

Rost

Nissan tillhör de mer rostkänsliga märkena och Juke tycks inte vara något undantag. Rostskyddet är tämligen sporadiskt. Undertill har plåten täckts med en svart, kladdig massa som inte ger särskilt gott skydd. Inuti dörrarna går det att hitta små vaxklumpar, men huv och baklucka är helt obehandlade och heller inte så bra tätade. Sparklådornas plåtfog är helt otätad.

Fram finns tunna innerskärmar men sådana saknas i de bakre hjulhusen. I höger hjulhus sitter påfyllningsröret till bränsletanken helt oskyddat och utsatt för smuts- och grussprut. Vid bakdörrarna bildas en liten kant mot karossen och där är det risk för att lacken blästras bort. Sen får rosten snart fäste. Betyget för Nissan Jukes rostskydd blir en klen tvåa.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Juke 1,6 Acenta

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.