Nästa artikel
Rosttest: Nissan Almera 1,8 Comfort (2000)
Rost

Rosttest: Nissan Almera 1,8 Comfort (2000)

Publicerad 23 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya Almera följs av 12 års garanti mot genomrostning. Löftet baserar sig på en galving av karossens mest utsatta delar. Galvlagrets tjocklek lämnas inte ut. Frågan är om skyddet räcker den utsatta tiden. Troligen inte, menar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB.

Utöver galvingen finns knappt någon behandling och vissa detaljer är gammaldags och rostkänsliga. Skärmkanterna, till exempel, är kraftiga och i dessa samlas grus och fukt. Framskärmarna skyddas nödtorftigt av tunna innerskärmar.

I sparklådornas bakkanter finns skarvar som också brukar vara angreppspunkter för rost. Undertill på den nya bottenplattan sitter plåtar ovanpå varandra utan någon tätning emellan. Balkarna undertill skyddas blott av grundlack på insidan. Däremot finns det ett slitlager av PVC på de mest utsatta ställena. Ljuspunkterna i rostskyddet är lite vax inuti motorhuven och välgjorda limsträngar inuti dörrarna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.