Bild
Nästa artikel
Mitsubishi Outlander PHEV.

Rosttest: Mitsubishi Outlander PHEV (2015)

Rost

Rostskyddet är oförändrat jämfört med förra versionen och som helhet är det inget vidare alls. Läs mer i Vi Bilägares rosttest av Mitsubishi Outlander PHEV.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Rostskyddet är oförändrat jämfört med den tidigare versionen. Kaross av plåt. Väl utförd tätning i dörrar, motorhuv och baklucka. Underrede med ett i efterhand pålagt extra slitskydd som täcker väl. Dåligt, sporadiskt skydd inne i balkar. I dörrar, baklucka och motorhuv finns inget skydd alls.

De bakre skärmkanterna har på insidan en gammaldags hylla där smuts kommer att samlas och på sikt orsaka rost. Stänklappar kostar extra, stor blästringsrisk vid framskärmarnas kanter. Tank av plåt. Som helhet är rostskyddet inget vidare alls men den extra sprutningen av underredet förbättrar något.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-12-08 16:10

Dessutom känns den smäckig interiört,trodde faktiskt inte att "de" var så dåliga i dagsläget.
Sedan är väl bensinmotorn helt kass när det gäller förbrukning,inte som Passatens pärla till motor.

#2
2015-12-08 16:25

ENTJ1, är du inte väl mycket "VW-troll" numera?

Nog för att Vi bilägare älskar VW och alltid ger betyg 4 av 5 i allt (då menar jag inte bara rostskydd) men ändå.

Igen tror jag inte rostskyddet är så dåligt som Vi bilägare vill göra gällande.

#4
2015-12-08 18:54

Vidstige,menar du att Vib har fel i sin rosttvåa?
Sedan gör VW bland de bästa bilarna,precis vad Vib oftast bekräftar,eller ska man inte lita på dessa tester heller likt rosttesterna som du ej heller tror på.
Skärp dej Vidstige,lita på Vib:s proffesionella omdömen.
TOYota hade varit mer korrekt,och även mer roande.
TOYota Pissus,hade varit riktigt passande.(Prius =Pissus då Vidstige)

#5
2015-12-08 22:44

3 år, 9000 mil, inte ett enda litet fel.
Men på tre år hinner den ju knappast rosta.
Bilen är rymlig och relativt tyst, men lite törstig och jag tycker den som de flesta bilar av den här typen är lite svajig på vägen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.