Nästa artikel
Rosttest: Mitsubishi Outlander 2,4 Sport (2004)
Rost

Rosttest: Mitsubishi Outlander 2,4 Sport (2004)

Publicerad 23 september 2004 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Mitsubishi ger tio års garanti mot genomrostning av Outlander. Karossen är galvaniserad till cirka 40 procent men hur tjockt galvlagret är, är okänt. I samband med importen till Sverige får bilarna en kompletterande behandling. Det syns. Rostskyddsmedel har skvätt lite här och där, bland annat vid stötdämparfästena i motorrummet. Extrabehandlingen har skett i huven, baklucka, dörrar och balkar undertill. Det räddar förmodligen bilen från att rosta snabbt.

Grundkonstruktionen är inte vidare rostbeständig. Undertill finns många skarvar. Skärmarna är av gammal konstruktion med smutssamlande fickor. Bara fram sitter innerskärmar av en tämligen bräcklig kvalitet. Bränsletanken är av plåt. Fjäderfästena fram består av djupa skålar där smutsen redan låg tjock på testbilen. Rena 70-talskonstruktionen.

Betyget blir dock en trea, tack vare den svenska extra behandlingen.

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.